onsdag 1 juli 2015

Månadens bild: Juli

Vad minns vi av och vad var väldigt representativt för fjolårets julimånad? För mig var det värmen och de många badtillfällena. I våra närliggande sjöar likväl som i Östersjön. Värmen dröjde sig kvar på kvällarna och in i natten och det var alldeles ljuvligt. Kanske står vi inför ännu en fin julimånad detta år, den börjar ju i alla fall lovande, men sett till hur våren och försommaren varit så borde vi inte hoppas på allt för stora väderunder.

I mitt urval av månadsbilder till den väggalmanacka som i år antingen samlar damm i en låda eller pryder sin plats på väggen hos mina närmaste släktingar har jag för juli valt ut en bild tagen en sommarkväll vid Kisäng. Sommarstugeområdet vid Långhalsen har även en välbesökt badplats samt ett par småbåtsbryggor.

Juli

Det var en inbjudande kväll. Båten påminner mig dessutom starkt om det skärgårdsliv med tillhörande sommarstuga samt båt som familjen en gång haft i Bråviken utanför Nävekvarn. Både nostalgi samt en meditativ stund i nuet efter att familjen badat tillsammans i det varma och inbjudande vattnet. Det är juli för mig!

Bilden är tagen med min äldsta digitala systemkamera, Canon 50D, med det superflexibla multizoom-objektivet Canon EF-S 18-200 mm. ISO 200, brännvidd 187 mm, bländare F/5.6 och slutartid 1/8000 sek. Jag tog med den utrustning jag var minst rädd om till stränderna ifjol och även med tanken att vänja mig inför den då stundande Kroatien-resan. I år blir det inga sådana excesser utan Österlen och Visby. Inte kattskit det heller, förresten.

2 kommentarer:

  1. Och nu regnar det igen. Fin kvällsbild, ett bra val. Skall bli intressant att se dina bilder från Skåne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den dallrande och syrefattiga luften är inget jag trivs med alls. Regn och jättesvalt i juli är inte heller någon direkt önskedröm men nu slipper jag också en del av de värsta gräspollen-besvären.

      Jag bävar för en vecka i Skåne om sommaren fortsätter som under denna vecka. 15-20 grader och ständiga regnskurar. kan bli svårt att få till både bilderna och vettiga tidsfördriv då. Nåja, det blir som det blir. :-)

      Radera