tisdag 14 juli 2015

Hummelvik

En soft start på dagen följdes upp av ännu ett monteringsprojekt. Måndagens kaninbur byttes under tisdagen ut mot en spaljé-sektion på uteplatsen. Kaprifolen fick finna sig i att bli nedklippt men jag hoppas den är av den förlåtande arten och skyndsamt växer upp igen. Det har det gjort tidigare.

När jag inte kunde låta kamera-avtryckarfingret vila blev en självsådd malva motiv. Jag hade riggat min 7D Mark II och mitt 300 mm-objektiv eftersom en rödhake visat sig för en kort sekund i trädgården. Fågeln höll sig därefter borta, förstås, men blomman hade inte vett att sticka...

Malvan har tagit över rabatten efter att aklejorna blommat färdigt

Jag funderade ut ett lämpligt utflyktsmål för kvällen då vädret var avsevärt bättre än man kunnat ana. Hustru och de två yngsta döttrarna fick liksom aldrig något val utan stuvades in i bilen tillsammans med stora kameraryggsäcken. Vi åkte till Hummelvik för en titt.

Ladusvalorna visade sig inte ett dugg lättskrämda



Hummelvik är ett fiskeläge på spetsen av Tunabergshalvön. Jag har varit där några gånger tidigare i mitt halvlånga liv men det var förskräckligt länge sen sist. En idyll för oss som bor inåt landet. För yrkesfiskande släktet Pettersson är det vardagsmat och kanske också ett tecken på hårt slit utan allt för mycket inkomster.







Efter att ha jagat svalor med  teleobjektivet bytte jag till min 5D Mark II och 50 mm-objektivet. De flesta av bilderna med normaloptiken tog jag i två versioner, en med kort skärpedjup och en med bländare runt f/8.0. När jag tittar på bilderna vid datorskärmen har jag föredragit de med stora delar oskärpa och viss vinjettering. Kanske är de andra mer dokumentära och jag har sparat dem på hårddisken.



Ställningarna för näten har fotats med större skärpedjup


Vi gick runt en liten stund nere vid den pittoreska fiskehamnen. Tanken var att vi skulle vidare och titta hur det såg ut nere vid Ålbäck som ligger i närheten. Tyvärr fann vi att det inte längre gick att ställa bilen någonstans där bilvägen tar slut och då fick vi hoppa över det vackra utflyktsmålet. (Allmän väg tar slut vid en vändplats där det är parkeringsförbud och längst grusvägen dessförinnan var det på tok för smalt att ställa bilen...)

Vi åkte vidare till Skäret utanför Nävekvarn och det bildmaterialet får du se i ett kommande blogginlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar