lördag 22 augusti 2015

Lunch-macro

Det är torrt nu. Snustorrt. I mina trakter börjar nu bönderna lämna startblocken för att skörda. De har varit lågmälda i år och jag antar att det är det hemliga tecknet för ett mycket bra år för grödorna. Det har hänt otroligt mycket i naturen som jag inte hunnit notera den senaste tiden. Jag tog mig i alla fall ut på lunchen häromdagen och tittade på de bekanta omgivningarna ute på Skavsta.

Lingonen har mognat till en härligt röd färg

Varje gång jag tar tag i arbetsgivarens Canon 5D Mark III slås jag av hur kvick den är jämfört med min Mark II. Fokusen är betydligt säkrare och dessutom kan jag välja oerhört många fler fokuspunkter vilket är ypperligt t.ex. vid macrofotografering.

Bakom Skavstas gamla fallfärdiga vaktbyggnad

Att den skulle vara överlägsen på andra punkter tvekar jag om. Bilderna ter sig likvärdiga i bra ljus åtminstone. Jag har hittills inte testat Mark III:s förmågor i svagt ljus, men som du kommer att se i ett kommande inlägg tycks den fungera bra även då.

Nästan bakom de utblommade tistlarna gömde sig denna nässelfjäril

Hjulen snurrar fort och för min del är inledningen på hösten en slalomåkning mellan fotbollsaktiviteter och önskade sportbevakningar. Något annat skoj hinns det knappast med. Medveten om att det trots allt pågår under en begränsad tid så tar jag det med jämnmod.



En av höstens stora begivenheter, om man undantar päronskörden, är installationen av "riktigt" bredband. Det ska bli mycket intressant att ta del av ordentlig bandbredd och därmed också tjänster vi inte kunnat nyttja tidigare. Farväl till parabolen och befintlig TV-leverantör och välkommen engelsk ligafotboll som jag saknat de senaste åren. Telefon över datanätet blir det nog också, även om vi snart blir ensamma i hela västvärlden med ett fast telefonnummer...



Fiberkabeln för också med sig möjligheten till snabb uppladdning mot internet vilket i mitt fall innebär kvickare uppladdning av bilder till Google+, Flickr m.fl. Det går sannerligen inte snabbt med ADSL-uppkopplingen vi har idag.

I skrivande stund har jag en obearbetad fotbollsmatch som ska tas om hand om. Det får bli en annan dag. Jag har också några opublicerade bilder från Stockholmsmässan i Älvsjö och det tar jag också en helt annan dag. Vi laddar för helg och hoppas trialtävling, parkeringsvaktande, fotbollsmatcher m.m. förlöper på bästa möjliga sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar