lördag 1 augusti 2015

Hemmatramp

Den senaste veckan har enbart inneburit småströvande hemmavid. Inget revolutionerande, inget anmärkningsvärt. Det är inte helt lätt att planera in någon utomhusaktivitet heller, i alla fall om man vill undvika att ofrivilligt bli blöt, eftersom väderprognoserna hotat med regn stup i ett. Det har sedan visat sig komma på skam, så mycket har det trots allt inte regnat, men lägger vissa hinder för det jag skulle kunnat göra. Så fort det är ostadigt väder verkar meteorologerna skjuta snett. Varje gång. Jag kan också spå väder vid stabila högtryck...

Det gamla ladvärnet bortanför Skillra är på väg att få en upprustning av portar och tak

Nåväl, tack vare vårt varierande väder och vårt klimat här uppe i Skandinavien får vi uppleva mycket fint också. Särskilt det ljusa halvåret. Snön kan jag ge bort till bättre behövande (även om jag inser att den behövs för den ekobalans vi har).




En del intresse har jag riktat mot vår snart utblommade lavendel. Med åren har det blivit en ganska rejäl "buske" och nektarsuktande insekter älskar den. Det gör jag också men mest p.g.a. det estetiska i lavendeln, inte som föda. Doften från bladen går inte av för hackor heller. Om man nu vill använda näsan som organ för intryck.




Jag riggade min 7D Mark II på stativ och med macro-objektivet monterat. Försökte filma. Inte lätt. Ännu svårare gjorde jag det för mig eftersom jag laddade ner en testversion av Adobes filmredigeringsprogram Premier Pro. Har som hastigast tittat lite i det programmet på jobbet men kommer inte under skinnet på applikationen. Vet liksom inte alls hur jag ska göra vissa elementära moment. Behöver få kläm på detta p.g.a. mitt jobb men hinner inte alltid lära mig under arbetstid. Som tur är kan jag använda min licens som är från jobbet även hemma så när testversionens 30 dagar passerat kan jag logga in med min arbetsrelaterade användaridentitet. Alltid något.




Det är lurigt att filma med följande fokus på macro-nivå. Det lärde jag mig när jag satte mig ner och tittade på snuttarna jag filmade igår. Och minsta rörelse i stativet syns när 100 mm brännvidd på närdistans används. Jag kämpar vidare med filmandet, medveten om att det både behövs och är roligt. Nu fick även hortensian framför husets entré lite uppmärksamhet och det är den värd i år. Den har aldrig blommat så mycket och varit så fin! Kanske får den ännu bättre år framöver eftersom tuijorna ska bort. De kämpar för mycket om samma utrymme och förvuxna tuijor är för rackarns fula, minst sagt...

Titta noga i centrum av bilden så ser du hjortarna! 50 mm är inget vilt-objektiv...

Härom kvällen gav jag mig ut på en sen kvällspromenad. Det hade regnat, förstås, och jag tyckte mig se en allt molnfriare himmel som lovade en solnedgång i klaraste solsken. Icke. Jag hann dock med halva promenaden runt Salinge innan det återigen var locket på. Landskapsbilder i både mot- och medljus med mitt 50 mm-objektiv.

Med ryggen mot Starrlösa och i riktning mot Tallstugan
Kavlinge till vänster i bild
Bakom Salinge
Framför Salinge

I onsdagskväll fotade jag en träningsmatch i fotboll och hade nu tänkt mig lägga några timmar på en cup med 6 stycken herrseniorlag. En cup som används för att komma igång efter sommaruppehållet och förhoppningsvis en trevlig sådan på vackra Sjösa IP. Jag gillar sånt.

Ha en förträfflig augusti! Det ska jag ha. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar