lördag 15 augusti 2015

Visby, rosornas och ruinernas stad

Jag tappade visst fokus för en stund i mitt hysteriska rapporterande från Medeltidsveckan i Visby. Egentligen är jag redan klar med redovisningen av det stora och populära arrangemanget men har ändå ett gäng bilder kvar från dagarna i Visby som vill ut i det fria. Mitt fokustapp är förståeligt, när du väl får reda på vad det beror på, men låt mig återkomma till det i en snar framtid.

 


Visby kallas, inte för inte, Rosornas & ruinernas stad. Extra tydligt blir det när högsommaren nått oss eftersom rosorna längst stadens trånga gränder då står i sin prakt. Ruinerna ändrar inte status beroende på årstid, de står stadigt i ur och skur, värme som kyla.




Jag var faktiskt tvungen att googla ordet ruin. Jodå, ringmuren är en ruin också. Kanske är ändå Visbys många kyrkoruiner det som avses med epitetet Ruinernas & rosornas stad. Visbys många kyrkoruiner har mycket intressant att berätta för den som är nyfiken och vill lyssna. Jag har förstått att alla kyrkor som uppfördes under medeltiden hade att göra med hansastadens popularitet och dragningskraft på folk från alla tänkbara europeiska länder. Rikedomen var påtaglig och alla grupperingar ville bygga sin kyrka. Den enda kyrka som finns intakt idag är domkyrkan och den har tyskt ursprung. Vilka var det som i slutänden brandskattade staden? Jo, tyskarna, och självklart skonade de "sin" egen kyrka. Så kan det gå.

Fiskargränd i Visby
Toppen av Sankt Nicolai kyrkoruin

Kanhända är det också rosorna i gränderna som finns i tankarna när Visby kommer på tal. Jag vill ändå passa på att nämna rosorna i botaniska trädgården. Den välskötta trädgården har underbara rosor varav många sprider en fantastisk doft när man passerar förbi. I ett kommande inlägg kommer du också att få exempel på en annan slags ros som också förekommer frekvent och bidrar till förskönandet av de redan fina gränderna; stockrosorna.

Ros i Visbys botaniska trädgård
Var man än tittar ser man en kyrkoruin sticka upp i Visby

Jag har gjort i ordning två mindre bildalbum på Flickr med bilder som avhandlar detta blogginläggs tema. Först och främst har vi rosorna, och du kommer till det bildalbumet HÄR.



Sedan hittar du ett mindre bildalbum med ruiner som tema, och dit kommer du om du klickar HÄR.




Jag har ett inlägg kvar att skriva om Visby-besöket. Jag vet vilka bilder det kommer att innehålla men  har ännu inte en aning om vad jag ska skriva... Låt mig återkomma. När jag förhoppningsvis förstått hur jag ska använda den nyuppdaterade stationära datorn eller den nyinköpta lilla Macbook-dator. Det är mycket nu.

2 kommentarer:

  1. Gillar skarpt ruinen med blå himmel. Näst sista bilden är ju omöjlig att datera.

    SvaraRadera
  2. Jag gillade de höga delarna av fönstren i den kyrkoruinen. Vinkeln mot solen blev bra så att himlens djupblåa färg framträdde tydligt.

    På de flesta ställen runt Ringmuren finns någon liten detalj som avslöjar att vi befinner oss i en modern tidsålder. Kanske hittade jag ett utsnitt utan nya grejor som avslöjar tidsåldern då bilden är tagen.

    SvaraRadera