lördag 5 december 2015

Stormen Helga - mer än en vindpust

Skit också. Under fredagseftermiddagens senare timmar rullade stormen över oss här i Södermanland. Jag satte hemma, förkyld och lätt feber, och bekymrade mig för alla onormala ljud. Som villaägare är man lite extra utsatt. När morgonljuset kommit var det dags att titta ut och göra en damage control.

Granen missade grannarnas Friggebod och gungställning
Vindfälle. Tack Helga!

Svordomarna var högljudda och många. Nu får icke enbart svordomar bort trädet från grannens tomt. Jag äger en motorsåg men är för ovan för att våga använda den på ett vindfälle. En massa spänningar i trädet gör ingreppet otäckt. Några maskiner (traktor eller liknande) kommer inte fram. Vårt gunnebostängsel är det enda som gått sönder och jag är i alla fall glad att ingen kom till skada eller att någons egendom trasats sönder. Skogen på tomtens bakre delar är en fröjd att ha men skapar ångestliknande känslor när det blåser rejält. Gudrun klarade vi av men denna gång sket det sig big time.

Inget ont som inte har något gott med sig. På mitt helgschema stod att skaffa tallris till blomlådorna och även till ett par kittlar inomhus. Att hitta något nyfallet träd borde inte vara någon överkurs dagen efter Helga. Dottern Lovisa och undertecknad tog med en sekatör och en plastsäck och gav oss ut i den närliggande skogen.

En grind på väg mot skogen fångade mitt intresse
Några grangrenar med kottar på fick också plats i säcken

Vi hittade en mindre tall som åkt i backen under gårdagen. Några av dess övre grenar och några grangrenar fick följa med oss hem. Över våra huvuden inne i skogen fortsatte trädtopparna av vaja i vinden. Den närmaste veckan ska det fortsätta blåsa ganska rejält. Istället för minusgrader och snö får vi höststormar och mildväder. Inte optimalt men det är nog bara att vänja sig, vintrarna från förr lär inte återkomma med tanke på klimatskiftet som tyvärr är ganska uppenbart.

Den stora eken ute på fältet står i alla fall orubbligt kvar

Jag har snyggat till skogsgrenarna och satt dem på sina platser. Hällt vatten i de två kopparkittlarna som nu är julförberedda. Helgas framfart har fört med sig en lättnad över att jag ännu inte fått upp någon utomhusgran. De brukar vika sig så fort det kommer en vindpust, oavsett vad jag köper för julgransfot för utomhusbruk, och nu väntar jag gärna en helg till innan granen trycks ner i gräsmattan. (Jag har gett upp det där med fot för utegranen och använder spettet i gräsmattan istället.)

Kransen på dörren blåste i alla fall inte iväg

Mörkret lägger sig utanför fönstren. Jag slipper se rotvältan uppe på tomten... Återstår att se när den kommer bort.

Håll i hatten!

4 kommentarer:

  1. Ibland känns det tryckt och bekvämt att bo centralt i en stad. En och annan liten gren sågs ligga på innergården, men inget mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är onekligen lite bekvämare att plocka upp en eller annan kvist som trillat ner på asfalten. ;-)

      Radera
  2. Hoppsan! Här blåste det som bara den, men jag har inte noterat några skador.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Runt Skavsta flygplats (på området där jag jobbar) låg väldigt många träd, lyktstolpar m.m. Det är öppet och vinden får rejäl fart. Jag tror att det största problemet var vindstötarna som kom, hade det blåst konstant hårt hade nog fler saker stått kvar i upprätt läge.

      Radera