lördag 20 februari 2016

Kontrasternas stad

Som så många andra bruksorter bjuder Oxelösund på stora kontraster. Den kustnära staden rymmer fantastiska naturupplevelser inom kommunens gränser men också avgrundsdjup dysterhet. Den senaste tiden har den sista återstående bemannade bensinmacken packat ihop samt 350 tjänster varslats från järnverket. Det går att hitta paralleller med min grannby i väster, Vrena, som ligger naturskönt mellan två sjöar men som har en övergiven fabrik som skriker "det var bättre förr".

Gamla Oxelösund, en pärla som påminner om ett fantastiskt kustliv
Järntorget i Oxelösund, en av landets minst livfulla platser

Jag tog en sväng ner till Oxelösund under tidig lördagseftermiddag. Jag väntade medvetet tills snöovädret hade nått fram över vår landsände. Allt för bildernas skull. Mitt huvudmål var Femörehuvud men mer om det i ett kommande blogginlägg. Första stopp blev i Gamla Oxelösund. Troligtvis har jag tagit exakt likadana bilder tidigare som jag nu visar upp.

Med Oxelösunds hamn i bakgrunden
Två gamla fiskebåtar ligger och guppar vid kajen i Gamla Oxelösund
Vädret inbjöd INTE till provsittning på bänken
Gamla Oxelösund är inbjudande oavsett årstid 
Brygga i Gamla Oxelösund
Småbåtsbryggorna i Gamla Oxelösund är många

Att åka till och från Gamla Oxelösund är att ta del av kontrastrikedomen i Oxelösund. Man passerar bakom det skitiga hamnområdet och åker över järnvägsspår som tar material till och från järnverket. Sotigt och ofta illaluktande.

Att åka in mot centrum i Oxelösund är inte heller direkt upplyftande. Jag var på plats vid 14-tiden och gatorna låg i stort sett folktomma. Affärerna var igenbommade förutom Ica-affären. Järntorget var om möjligt ännu gråare och tristare än normalt och till viss del kanske vädret kan skyllas för ödsligheten.

Ruljansen var helt avstannad i Oxelösunds centrum
Inte mycket till trängsel när jag närmade mig Järntorget
Mitt på lördagen var antalet personer på Järntorget lätträknade

Det är inte svårt att ge en dyster bild av grannkommunen Oxelösund. Å andra sidan behöver man inte heller anstränga sig för att hitta vyer och områden som är raka motsatsen, men dessa platser har vi naturen och Moder Jord att tacka för. Oxelösund, kontrasternas stad. Jag valde en svartvit tolkning där jag dragit i reglagen för att understryka just kontrasterna.

Mer bilder från Oxelösund kommer i morgon och då från Femöre där naturen och elementen gjorde mitt besök synnerligen prövande.

2 kommentarer:

  1. Lite skillnad mot Haninge, där skulle ett köpcentrum aldrig vara så öde, blir nästan lite overkligt utan några människor på bilderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här kan det vara i skiftesarbetarnas städer. Fast det skulle också kunna vara ett bevis för att det vräkte ner blötsnö och blåste 16-17 m/s i vindbyarna. Rått och kallt skitväder helt enkelt.

      Järntorget har ett rykte som inte är direkt positivt. Inte ens på sommaren känns det inbjudande. Jag är inte ens säker på att Systembolaget har många besökare eftersom hamnens båtar sägs föra med sig en och annan alkoholhaltig dryck till billigare pris...

      Radera