torsdag 12 oktober 2017

Att upptäcka Gotland vid solens uppgång

Så blev det åter dags för ett besök på sagoön Gotland. Sedan länge var en resa planerad tillsammans med två vänner, Peter Sonander samt Jimmy Steen, och vi är alla ivriga fotoentusiaster. Torsdag kväll den 5:e oktober tog vi färjan från Nynäshamn till Visby och söndag kväll den 8:e skumpade vi hemåt åt motsatt håll över ett vredgat hav. Nöjda, glada och med välfyllda minneskort i våra kameror.

Fredagen den 6/10
Vår inledande dag på ön blev rejält lång och utdragen. Mitt resesällskap visade sig ha något andra egenskaper än vad jag besitter när det kommer till tidiga morgnar. Där jag trevade mig fram med sömndruckna ögon skuttade de ivrigt omkring. Trots att jag fått i mig kaffe och var den ende i sällskapet som uppskattade denna gudabenådade dryck.

Soluppgång på Gotland upplevs med fördel på raukområdet vid Holmhällar

Med facit i handen visade sig de morgonpigga vara en vinnande skara. Inte bara för att det var andlöst vackert de tre morgnarna på ön utan också för att det var de enda stunderna på dygnen då det var hyfsat bra väder. Och jag hade ju kaffet som höll mig vid liv och fick igång mig. Tur att vi kommit in i oktober, soluppgångarna var klockan 07 och det räckte med att vi gick upp 06.00. Illa nog, i och för sig.

Fullmånen på väg ner när solen sträckte sig upp över horisonten
Tummen upp för södra Gotlands flacka landskap!
Än blommar små taniga blåeld på den karga marken

Min kamerapackning liknade i mångt och mycket de övrigas. Förvisso står det "Canon" på mina grejor och "Nikon" på de båda andras, men det är digitala systemkameror som gäller för oss alla. Och där de obehindrat fällde upp sina stativ i tid och otid kämpade jag med mitt nyinköpta, korta och smidiga kolfiberstativ. Inte så mycket för att det var i vägen (det låg oftast kvar i bilens bagage) men mitt inre motstånd mot stativanvändning släppte inte ordentligt förrän på tredje dagen.

Fiskeläget vid Holmhällar med en morgonpigg rabbisjägare som tittar fram bakom husknuten
Jimmy Steen in action, bekväm med sitt stativ till skillnad från mig
Macro-objektivet var självklart med i kameraryggsäcken

Vi åkte uppåt längst Gotlands östra kust. Närsholmen och dess fina fyr var en outforskad plats för mig. Landskapet runt fyren var savann-likt. Ornitolog-seniorerna surrade runt som ilskna bin i sin jakt på rariteter på väg söderut. Mycket att ta del av, och en hel del att fotografera.


Fyren på Närsholmen
Peter Sonander tittar upp efter att ha krupit omkring och närbildsfotograferat

På vår väg upp mott Rökeriet i Katthammarsvik för en lättare lunch tog vi varvet runt fina Grogarnsberget. Där hade man kunnat spenderat mycket tid. Oj så fint det är runt Östergarn på Gotland.

De kalkvita vägarna i strandnära terräng är signifikanta för Gotland

Sedan följde några stopp vid fiskelägen norr om Katthammarsvik. Om jag inte tar helt fel var vi vid bl.a. Baju och Agbod. Det flyter ihop lite, mitt minne påverkades uppenbarligen av den okristligt tidiga reveljen.

Varje fiskeläge, stort som smått, på Gotland är värt ett stopp
Brygga vid Agbod
Kossorna vid Agbod var ovanligt nyfikna och sällskapssjuka

Efter en middag i Visby skildes sällskapet tillfälligt. Två av oss åkte in till Visby Ishall där vi fotograferade Nyköping Gripen Hockey som mötte Visby Roma Hockey i HockeyEttan Östra. Den tredje tog sitt stativ och gick på Visbys gator när kvällen och mörket kom. Vi återförenades efter ishockeymatchen och gjorde ett gemensamt försök att nattfotografera vid Galgberget utanför Visbys stadskärna. Fullmånen och de närliggande lägenhetsfastigheterna gjorde kanske inte stjärnhimlen rättvisa men det var sannerligen kul att försöka.

Försök nr 1 vid Galgberget
Försök nr 2, en annan exponeringstid och därmed också ett helt annat resultat
Försök nr 3 blev från en helt annan vinkel

Jag tycker nog att mina bilder från första dagen blev mina vassaste under resan. För egen del är jag nöjd men kanske får jag stå med skammen när jag ser vad mina fotokompisar åstadkommit från denna dag. Gissningsvis är deras material på väg ut den närmaste tiden. Jag har satt samman ett bildgalleri från fredagens äventyr och du hittar ett 70-tal bilder på Flickr genom att klicka HÄR >>>

Jag ber att få återkomma med en kortare redogörelse för dag två på ön.

4 kommentarer:

  1. Kan inte ha varit lätt för dig med två Nikon-fotografer som springer omkring och slår upp sina stativ överallt. Vi Canon-entusiaster lämnar ju gärna stativen hemma och fotograferar på "riktigt". Jag känner en av ornitolog-seniorerna som hänger, här får visa honom ditt inlägg! Han har för övrigt försökt lura med mig hit ett par gånger, kanske är det dags att tacka jag snart. Landskapet här är ju unikt som man kas se på dina fina bilder. Nu skall jag kolla in Nikon-killarnas bloggar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl så att Canon- och Nikon-fotografer trots allt har en hel del gemensamt. Vi uppskattar fortfarande att släpa runt på klumpiga DSLR-hus. Fuji- och Sony-entusiasterna har sina små och nätta spegellösa hus men å andra sidan får de bära med sig några kilo extrabatterier... ;-)

      Gotland och Öland torde vara riktigt fina platser att vara på under vår och höst när flyttfågelstråken drar förbi. Jag hade lite roligt åt ornitologerna vid Närsholmen eftersom de stod en liten stund på ett ställe med sina stativ och kikare, sedan flyttade sig med hjälp av bilen några hundra meter osv. De korta förflyttningarna såg i mina ögon onödiga ut, det de inte såg på ett ställe borde inte bli synligt på nästa ställe. Nåväl, det är en syssla jag har allt för lite inblick i för att egentligen tycka något kring.

      Radera
  2. Så har då redigeringsveckan/dagarna gått och bilderna från Gotlandshelgen börjar ramla ut från oss alla tre. Ska bli mycket intressant att se hur du och Peter har tolkat ön och platserna vi besökte, för vi var ju på samma ställen förutom under fredagskvällen. Dina bilder påminner mig om resans första dag som slutade på Galgberget (!) där bilderna därifrån, speciellt försök 2 sticker ut. Nu är du inne i mörker/stativfotograferingen, fortsätt vetja! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag grubblar på om jag borde redigera bort det blåa i himlen på bild nummer två från Galgberget. Ögat uppfattade inget blått (vad jag minns) och då kanske jag skulle se till att hålla himlen svart istället. Lika ovan som jag är med stativ och nattfotografering, lika ovan är jag att redigera stjärnhimmelsbilder...

      Radera