lördag 14 oktober 2017

Ett svep norrut på Gotland

Så blev det åter dags för ett besök på sagoön Gotland. Sedan länge var en resa planerad tillsammans med två vänner, Peter Sonander samt Jimmy Steen, och vi är alla ivriga fotoentusiaster. Torsdag kväll den 5:e oktober tog vi färjan från Nynäshamn till Visby och söndag kväll den 8:e skumpade vi hemåt åt motsatt håll över ett vredgat hav. Nöjda, glada och med välfyllda minneskort i våra kameror.

Lördagen den 7/10
Att stå på en av Gotlands stränder i soluppgång är närmast en religiös upplevelse. Tror jag, det är inte min cup of tea med religion. Känslan av stor, stor vördnad inför det naturen målat upp och mäktar med känns i kroppens alla celler. Jag hyser den största respekt för vad Moder Jord bjuder och fann mig själv ståendes på Gotland med en lyckligt flin, undslippande några skrockande läten (i brist på andra uttryckssätt) och knappt förmögen att ta in allt runt omkring mig. Omöjligt att återge storheten med kameran, än mindre att ge rättvisa åt morgonrodnadens lyster. All heder till mitt resesällskap som förmådde mig att gå upp så okristligt tidigt under dagarna på ön.

Vid Fluntinge fiskeläge på sydöstra Gotland

Stenskravel i förgrunden och en sol på uppgång över Östersjöns stilla vatten
Stråk med gäss i tidig morgontimme
Solen tittar fram mellan fiskebodarna vid Fluntinge
Solen skapade en gloria runt fiskeboden

Vi hade en makalös tur med vädret ute på ön under våra dagar. När det var som mest värdefullt för oss fotonördar var molntäcket generöst och givmilt. Efter morgontimmarnas ljussensationer såg det desto tristare ut på himlavalvet. Något vi snabbt konstaterade bl.a. på vår resa norrut på Gotland under lördagen.

Hängbron vid Slite var en prövning för den med anlag för svindel
Det enorma dagbrottet vid Slite kalkbrott

Gemensam planering gav utfallet att vi styrde mot Slite och där ovanför finns många utflyktsmål. Bland annat Asunden, Furillen, Kyllaj, Smöjen, Lergrav och S:t Olofsholm finns inom ett begränsat område. Ingen av oss hade tidigare varit vid S:t Olofsholm så där landade vi för en kort stund.

Från höjden vid S:t Olofsholm syns fabriken vid Slite mycket tydligt

Vi tog oss vidare mot Kyllaj där vi svängde upp mot det gamla och vidsträckta kalkbrottet Smöjen. Ovanligt mycket trafik på den smala grusvägen fick oss att undra hur många turister som egentligen fanns på ön denna oktoberhelg. Än mer förvånade blev vi när vi kom fram eftersom hela området kryllade av bilar, hundar och människor. Halvtimmen senare förstod vi vad det handlade om.

De små kalkbrottssjöarna vid Smöjen omringades av människor
Och äntligen förstod vi!
Peter och Jimmy visade ett sällsynt stort intresse för Gunnebostängsel...
...men i själva verket var det industribyggnadens innanmäte de fotograferade

Dagen fortsatte med lunchproviantering på Ica i Fårösund. En lättare måltid som vi sedan intog vid Blå Lagunen. De inplastade smörgåsarna med kort datum smakade bra men lagunen bjöd på sedvanligt svinkalla vindar. Två gånger har jag varit där och jag har frusit ända in i benmärgen båda gångerna. Undrar om det är lämpligare att besöka platsen på högsommaren? Vårt slutmål var att ta oss ut på Stenkusten. Vi åkte längst denna utomjordiskt inredda naturplats från norr till söder och hade fiskeläget Grostäde tidigt på rutten. Ett måste-stopp!

Den allt mer gråmulna himlen gjorde sig påmind vid Grostäde på Stenkusten

Någon storartad solnedgång vid Ekstakusten fick vi inte. Istället försvann delvis Karlsöarna bakom regnslöjor och vi satt i bilen och tittade ut över det allt mer vredgade havet ätandes kanelbullar från Ica i Fårösund. Också en upplevelse, men inte i nivå med morgontimmarnas religiösa uppenbarelse vid Fluntinge.

Mindre vacker bild från Ekstakusten med Lilla Karlsö framför ögonen

Jag har paketerat ett antal bilder från lördagens rundresa på Gotland och du hittar dem HÄR >>>

Jag återkommer med en den avslutande dagen på Gotland i ett framtida blogginlägg. Tills dess passar jag på att önska god helg och ger mig själv iväg till Norrköping för rugbylandskamp. Det ni!

1. Gunnebostängsel, inte att förakta... ;-)
    Skämt åsido, andra dagen fortsatte mestadels som den första som sagt fram till regnet kom, men vi hann ju lite då också. Jag blev lite kär i det lilla fiskeläget på stenkusten där vi spatserade ett tag men inser nu att där måste jag ha blundat. Visserligen kommer det ett par bilder därifrån, men inget i närheten av dina alster med kort skärpedjup. Dom gillar jag!

1. Fiskeläget på Stenkusten är en pärla. För mig blev det lite knepigt eftersom jag var där i månadsskiftet juli och augusti. Många av bilderna blev snarlika de jag tog den gången. Ett annat fiskeläge som står högt i kurs hos mig är Helgumannen på Fårö. Det är snäppet större och har också båtar liggandes på stranden framför sjöbodarna.

2. Underbara bilder. Förstår att ni trivdes tillsammans på ön. Alltid kul att umgås med vänner som delar samma intresse.

Lite skillnad på fokus i din och Jimmys bildserie, men bägge har fångat Gotland väl.

1. Tack, Gotland står högt i kurs hos mig och de flesta som varit där (med undantag för ev. fd. värnpliktiga som kan känna viss aversion mot omgivningarna). Eftersom vi alla fotograferade ivrigt fanns det ingen som otåligt stod och trampade i väntan på att vi skulle bli klara.

Kul med jämförande material, olika tolkningar av samma ställen!