fredag 24 oktober 2014

System och ljus som bristvara

Det är en aning skumt ute. De mulna dagarna är i majoritet. Mysigt, javisst, men utomhusaktiviteterna trängs undan och ersätts med innehäng. Du kommer att få 14 bilder i dagens inlägg och de är tagna vid två tillfällen de senaste två dagarna. Den gemensamma nämnaren är ljusbristen trots att jag varit utomhus med kameran.

De första bilderna är tagna under torsdagslunchen då jag gick till gården Stora Berga. Igen. Den övergivna gården börjar göra sig redo för vintern. Trädgården, eller det som en gång varit en trädgård, är tyvärr gömd under ett stadigt täcke av granitblock. Jag skriver tyvärr eftersom det inte tycks vara någon aktivitet på de där stenkonstnärerna över huvud taget.

De vissna kanadensiska gullrisen är många och fina just nu
Delvis urgröpt sten som någon stenkonstnär lämnat halvfärdig
De gamla fruktträden vid Stora Berga far illa
Nypon som bjuder på dubbelkulör

För den som vill ha kort skärpedjup funkar det att fota just nu. Något annat erbjuds knappt om man inte vill kliva upp långt på ISO-skalan. Stora bländaröppningar regerar i höstdunklet. Jag har kommit på mig själv med att allt oftare rabbla utrustning och inställningar här i bloggen. Det kanske du som läsare skiter högaktningsfullt i? En sak vill jag i alla fall betona och det är att jag inte springer Canons ärenden bara för att jag nämnder deras kameror och objektiv frekvent. Jag hade lika gärna kunna vara t.ex. Nikon-ägare, det var endast en misslyckad internet-koppling hos Dustin sommaren 2009 som gjorde att jag inte beställde en Nikon D90. När man väl köpt in sig på ett system med kamera och objektiv med mera så sitter man ganska fast. Och jag ångrar inte mitt slutliga val, det kommer hela tiden fantastiska kameror från olika tillverkare, men man kan inte hålla på och byta hit och dit hela tiden!

Bokskog mellan Tista och Bärbo

Jag tog omvägen förbi Bärbo på vägen hem från jobbet idag. Rysligt nyfiken på hur färgerna i bokdungarna såg ut just nu. Tyvärr var skymningen i antågande och ljuset decimerades ytterligare av allt mörkare moln. Efter en halvtimme började det också duggregna.

Inte dramatiskt rödtonat men vackert grön-gul-orange-brunt

Jag började med mitt macro-objektiv men trots ISO 800 och bländare 2.8 räckte inte slutartiderna för att undvika skakningsoskärpa. Det var ju så vackert inne i bokskogen. Med vanliga lågskor var jag ganska tacksam för att boklöven börjat täcka den ganska jordiga marken. Finare matta kan man inte ha under fötterna!

Bokdunge snarare än bokskog, fotad med 50 mm-objektivet

Jo, det var ju det här med vilka grejer jag fotat med och vilka inställningar som gällt. Antingen är man som betraktare nöjd och glad för bilderna som visas (förhoppningsvis) eller annars är man mer åt det tekniska hållet och vill veta mer om vad som gällt när bilden togs. Jag vet inte vad jag ska tycka egentligen. Själv är jag nog lite för teknikintresserad och behöver släppa detta för att lämna plats åt kreativiteten och bildskapandet.

Boklöv (inte backhopparen alltså)
I vägens förlängning till vänster ligger Tista slott

Min kompromiss för dagens blogginlägg blir att jag avslöjar att jag använt min FF-kamera 5D Mark II och som jag redan skrivit macro-objektivet. När jag tyckte att det blev för mörkt monterade jag 50 mm-objektivet och tog några bilder med bländare 1.4-1.8.

De resliga bokarna har sällskap av boksly vid sina fötter (pocketböcker??)

Biter vi ihop och står ut med lördagens fortsatta regn är det utlovat finare väder här på ostkusten under söndagen. Kanske kan jag förmå mig att göra en utflykt någonstans. Det blir nog ingen mer titt i bokskogen, även om det lockar med färgerna i solsken, utan någonstans där jag inte varit på ett tag.

Bokkvist

I slutet av nästa vecka hoppas jag på uppehållsväder och lite solsken. Kanske slår min önskan in men det kommer i så fall ske på bekostnad av temperaturen. Långprognosen hotar med minusgrader någon natt. Men frost kan också vara fint!

Snart är bokskogens färgprakt borta

Barnen har höstlov kommande vecka och då blir det en längre utflykt. Risken finns dock att vi är mestadels inomhus under den tvådagars-övning som planeras. Sedan stundar spännande mottagande av den nya fototeknik jag hintade om i ett inlägg häromdagen.

Bokollonens skal låg överallt på vägen

Vi har gott om vildsvin i mina trakter. Och de äter bokollon. Inget snack om saken. Det var uppbökat precis överallt under bokträden och endast några lager löv gjorde att det gick att gå på den ganska fuktiga marken utan att bli lerig upp till knäna.

En vy med en liten bok i förgrunden. Duggregnet hade nu börjat.

Med dessa ord kastar vi oss nu in i helgens aktiviteter. Jag hoppas du får en bra helg med precis rätt mängd saker att sysselsätta dig med!

2 kommentarer:

  1. Tycker att du håller en bra blandning mellan teknikprat och bildbeskrivningart. Gillar vägbilden, fin komposition. Regn och mörker är inte mitt favoritväder, har nog inte tagit mer än en handfull bilder den här veckan.

    SvaraRadera
  2. Det har verkligen inte lockat till bildskapande denna vecka.

    Jag tackar för feedback. Fortsätter säkert varva bilder med lite teknik och inställningar. Det kan vara av visst intresse för den som framförallt går i tankar kring objektiven eller liknande.

    SvaraRadera