lördag 25 oktober 2014

Uppströms

Jag börjar med att bocka av de tekniska förutsättningarna för dagens fotopromenad. Det blev min "sportkamera", alltså Canon 1D Mark III, med 50 mm-objektivet monterat. Och det mesta i bildväg har konverterats till svartvitt i efterbehandlingen. Fattas bara annat eftersom förmiddagens regn och den extremt gråmulna himlen knappast gjorde att det gnistrade och glimmade där ute i terränglådan.

Jag räknar mig inte som Nyköpingsbo. Och det är jag ju inte heller, Stigtomta är min bostadsort sedan 21 år och dessförinnan har jag bara bott några få år inne i Nyköping. Alltså är jag besökare när jag väl närmar mig residensstaden. Så även idag. Att jag åkte in till "stan" berodde på att näst yngste dottern tillsammans med en kompis ville gå en repa i några affärer. Bra där, jag fick med andra ord knappt två timmars promenad under eftermiddagen när regnet äntligen slutat strila från himlen.

Prometheus, omtalad och emellanåt påklädd, staty utanför Nicolaiskolan

Bilen parkerades på den gamla skolgården tillhörande Nicolaiskolan. Eller snarare det som varit Nicolaiskolan. Högstadieskolan är sedan sommaren stängd och flyttad tillsammans med flera andra skolor till en central jätteanläggning bredvid gymnasieskolan Tessin (som i sin tur är på väg att flyttas ner till stans andra kommunala gymnasieskola Gripen).

Liten bro som når ut till ett par öar mitt i Nyköpingsån

Min ursprungliga tanke var att ta mig ner till hamnen och gå längs fjärden. Tråkigt, blev konklusionen, eftersom jag gått där flera gånger tidigare, och mina steg tog mig istället uppströms längst Nyköpingsån. Nog för jag gått även denna sträcka men inte lika ofta.

Änder i Nyköpingsån
Taggen känns igen sedan tidigare. Ligisterna förstör både här och där.

Skillnaden mot promenaderna utanför Stigtomta var att det passerade folk oavsett om jag gick på asfalt eller inne i skogen uppe på Hållet. Så är det väl i städerna, det går aldrig att få lugn och ro utomhus om man önskar det.

En vy upp mot Periodens kanotslalombana

När jag passerat Perioden och de gamla industrilokalerna (jag har faktiskt jobbat där en gång i tiden då Lundbergs var placerade där i mitten av 80-talet) så vek jag av till vänster och upp mot Hållet. Första anhalten och välskyltat ända från centrum är Fåfängan. Ett gammalt ställe med historia som idag drivs av ett par bröder som  odlar... eller driver café... eller ordnar kulturhändelser... Jag vet faktiskt inte så noga och förstår faktiskt inte varför det är sådan buzz om dem. Fåfängan är för mig det ställe som Humla en gång pysslade om och han vore förtjänt av en hyllning postumt som det original han var!

Fåfängan
Fåfängan
Elflakmoppe utanför Fåfängan

Jag passerade ytterligare en gångbro och stod plötsligt på mark där jag var den 5:e juni ifjol. Du hittar inläggen från den promenaden tillsammans med en skolklass i Stigtomta HÄR och HÄR. Jag valde att ta samma promenad som vi gjorde den gången men jag lovar att vädret i början av juni 2013 var så mycket mer inbjudande än idag!

Tom parkbänk längst Nyköpingsån vid Perioden
En något slingrande gångbro bredvid ån

Båda sidorna av Nyköpingsån kantas av hasselsnår. Och de halvhöga träden hade endast ett litet antal svagt gula löv kvar på sina grenar. Trots allt en intagande vy och efter det senaste dygnets regn luktade det våta löv och höst lång väg. Alla årstider har sin tjusning.

Man kan verkligen se klorofyllen dra sig tillbaka från hassellöven

Jag kom till den punkt där ån måste passeras och det görs över den långa hängbro som uppförts. Till höger har man den brusiga E4:an som fullkomligt saboterar naturkänslan men i övrigt är det vackert där uppe bakom Hållet vid det som för några år sedan skulle bli en badplats precis som på 40-talet. Några badande, mer än bävrar, har inte setts ännu men vem vet?

Hängbron vid Hållet (eller "Skvalet" som badplatsen omnämnts som)

Straxt efter att jag tagit mig över bron så kom jag fram till en mindre kär gammal bekantskap. Hållet har en elbelyst motionsslinga som många av oss som t.ex. gått i skola i Nyköping känner igen allt för väl. En tvättäkta s.k. mördarbacke. Idag blev jag trött och flåsis bara av att gå upp för backen...

Hållets mördarbacke

Innan jag gått ett varv och kommit tillbaka till Fåfängan passerade jag den gamla silvergruvan som var i drift fram till något år in på 1800-talet. Nog för att jag är gammal men så gammal är jag inte att jag kan ge en ögonvittnesskildring kring hur det gick till när de omvartannat eldade och hällde kallvatten på gråberget för att jaga fatt på silverådran som skar genom berget.

Silvergruvans mynning vid Hållet
Informationsskylt om silvergruvan

Som du ser på bilden här ovan går Sörmlandsleden förbi bl.a. Hållet. En hel del av dagens 1,5-timmespromenad gick faktiskt på den leden. Den är lång och den innehåller så mycket intressant men det ska mycket till att jag kommer att se alla dess delar.

Nu laddar jag om för att ta ett beslut under söndagens morgon om huruvida det ska bli utflykt eller fotbollsavslutning i morgon. Den utlovade solen verkar jag få glömma så nu handlar det mer om ifall jag vill se ännu mer gråmulen himmel eller titta på barn som tar emot saft, bulle, diplom och en liten silvrig plastplakett under en dryg halvtimme under tidig söndagseftermiddag. :-)

4 kommentarer:

  1. Många fina bilder i dagens inlägg. Fåfängan både nu och då låter ju lite intressant. Jag travar ofta omkring på Sörmlandsleden, vi har ingen silvergruva, men någon gång nästa vår skall det nya utsiktstornet vara uppställd vid Södertörns högsta punkt så travar jag upp till Tornberget för några bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fina med Sörmlandsleden är att den "bara finns där". Kostnadsfritt för oss som vill nyttja den och med uppmärkta stigar, informationsskyltar samt med flera intressanta naturupplevelser. Jag är faktiskt ute och går på Sörmlandsleden just nu, Stendörrens naturreservat. Det lär komma ett par inlägg om dagens naturvistelse så småningom. :-)

      Radera
  2. Hej Lasse. Jag är en av bröderna som tagit hand om Fåfängan de senaste åren. Du skriver att du jobbat på perioden och verkar veta mer om "humla". Vi håller just nu på att sammanställa historien bakom Fåfängan i samarbete med hembygdsföreningen. Har du lust att komma och berätta mer om vad du vet? maila gärna love@fafangan.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid så spännande med bloggbesökare som hittar hit efter en eller annan google-sökning. Jag kommer att maila till dig för att ge det svar jag kan! Tack för din kommentar :-)

      Radera