söndag 2 november 2014

Två frostnätter gör ingen vinter

Ännu är inte vintern här. Den fortsatt varma senhösten gör att både trädgårdens växter och de mer frilevande blomstren uthärdar. Torsdagen och fredagen har visserligen bjudit på kyla och nattfrost men det har inte avskräckt floran.

Halloween-spår hemma på farstukvisten

Lördagens oavbrutna regnade hade till idag upphört och min promenad runt skroten kunde göras i 14-gradig värme. Solen tittade fram men inte förrän jag åter kom hem. Skönt med ett par timmars trädgårdsarbete, inklusive gräsklippning (!), utan att vara alltför påbylsad.

Fuchsian lever och har hälsan
Ännu en blomma som lever gott på farstukvisten
Solrosen har fått små utlöpare
Lavendeln har fått några nya blommor

Till dagens bilder har jag använt mitt macro-objektiv som fick sitta på min Canon 1D Mark III. En aning tungt att bära men jag måste ju lufta grejorna någorlunda rättvist. ;-) Jag har riktigt längtat efter närbildsfotografering och saknat det enkla i kompositionerna. En aning blåsigt även idag men inte mer än att det gick att hitta saker som inte svajade och böjde sig i vinden.

Klövern blommar i dikeskanterna

Det blev tillräckligt med bilder för att fylla två blogginlägg och dagens levande och blommiga tema kommer att följas upp av ett mer novemberdystert inlägg inom någon dag. Eller blev bilderna så grå, dystra och tråkiga egentligen? Du får se!

Maskrosorna passar på att ta ännu en blomning
Fibblan gör den gula maskrosen sällskap i diket

Dagens inlägg blir kanske det sista "riktiga" blominslaget här på ett bra tag. Det kan teoretiskt inte dröja särskilt länge innan kylan och vintern gör sig påmind. Träden har gett upp vid det här laget och endast enstaka exemplar håller ännu fast vid sina löv.

Även baldersbrån skiner upp i vägrenarna trots att vi nått november
En fluga håller fast vid livet i värmen
Lupinerna ger inte heller upp i första taget

Långtidsprognosen hotar med kyla och snöblandat regn här i sydöstra Södermanland innan nästa vecka är slut. Efter det får vi se om några riktiga tuffingar bland blommorna fortfarande står pall.

På återhörande!

4 kommentarer:

  1. Här var det blomprakt. Gräsklippning i november, unheard of som vi säger här i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gräset slutar liksom aldrig att växa. Den här gången MÅSTE det varit sista gången för året. Så har jag tänkt tre gånger nu på hösten...

      Radera
  2. Många fina blommor trots att det är november.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om det är anmärkningsvärt men det förvånar i alla fall mig en hel del. Förväntningarna är liksom inte att det ska blomma så pass sent på året.

      Jag såg även ett bi som satt på en maskros men tyvärr satte jag inte skärpan så den bilden fick kasseras.

      Radera