måndag 6 april 2015

Årspremiär vid Stendörren

Det hör inte till vanligheterna att hela familjen är samlad nuförtiden. De två äldsta döttrarna är i olika hög grad utflugna. Träffas vi allihop så brukar det handla om middagar eller liknande inomhusbaserade sysslor. Annandag påsks utflykt var uttänkt sedan en tid tillbaka men att alla barnen samt äldsta dotterns pojkvän skulle hänga med var en bonus som var lika rolig som välkommen.

Ute vid Stendörren (det som faktiskt är själva "stendörren")

Jag himlade lite med ögonen när jag packat in allt som skulle med i bilen. Vi skulle ju bara grilla lite korv. Och fiska. Och fota. Packningen antydde att vi planerade att bosätta oss för sommaren där ute i naturreservatet.

Några år in på 1700-talet brann krogen ner som en gång legat vid Stendörren

Jag har helt missat Stendörren under vintern. Det är absolut ett ställe att åka till oavsett årstid. Denna påskhelg har varit mindre angenäm temperatur- och vädermässigt och Annandagen var den på förhand lämpligaste dagen för en kustnära utflykt. Solen behagade lysa på oss men en allt mer tilltagande vind (dock inte nordlig) gjorde fingrarna köldstela ganska snart.

Äldsta dottern brukar sällan vara med på bild här i bloggen

Näst äldsta dottern har ju haft ett eget inlägg i bloggen (i januari)

Jag släpade ju med mig kameraryggsäcken och i den hade jag packat ner min 7D Mark II, Mitt 17-40 mm vidvinkelzoom, mitt välanvända macroobjektiv samt den nya 300 mm-gluggen. Vidvinkeln använde jag initialt för några översiktsbilder (vilket jag förvisso tagit ute vid Stendörren flera gånger förut) men sedan satte jag på 300 mm-objektivet som jag definitivt behöver träna mig på att behärska. Teleobjektivet fick sitta kvar på kameran resten av utflykten. Macro-objektivet hade ingenting att föreviga, den kyliga våren har bromsat upp växtligheten påtagligt. Kommer värmen dröjer det dock inte så länge innan de vackra gullvivorna kommer upp ute vid Stendörren (jag såg bladen som tryckte sig upp ur jorden och genom det döda fjolårsgräset).

En skärgårdsvy genom 300 mm-objektivet

Jag konstaterade att jag även behöver trimma in mig på kamerans fokusinställningar. Det finns ett antal olika saker att ställa in beroende på situation och dagens förbiflygande fiskmåsar var väl inte de skarpaste när jag tittade på bilderna i efterhand. För övrigt var det ont om småfåglar ute vid Stendörren, kanske berodde det på kylan men ännu troligare på att det var väldigt många besökare utöver vårt sällskap där idag.

Som den mest hängivne scouten tog jag tag i elden som skulle ge bra grillglöd åt korvarna. Det brukar finnas ved utlagd vid eldstäderna runt om på Stendörren men vi chansade inte utan hade med ett par kassar björkved hemifrån. En ordentlig brasa fick sedan brinna ner innan korvarna slets fram.

Korvgrillning på Stendörren

Jag lyckades även finna lite tid för att fiska. Jag spinnfiskade lite på måfå och det gav naturligtvis ingenting. Jag är härdad sedan många års hobbyfiske i Östersjön.

Lågt vatten gjorde att blåstången nådde upp över vattenytan

Vi stannade kvar länge ute på udden. Elden falnade och när sista foliepaketet med banan och choklad var uppätet packade vi ihop våra grejor för att flytta på oss inför det kaffe som skulle intagas. Lite lä var önskvärt bland exkursionsmedlemmarna.

Båthus

Vi gick förbi stora parkeringen och kunde lätta vår packning. Sedan styrde vi stegen mot Stora Krokholmen som man kommer till via en hängbro. Vi hittade en ledig rastplats innan vi kom ut på ön och där nöjde vi oss eftersom kriterierna för lämplig fikaplats var uppfyllda.

De två yngsta döttrarna fick vara kvar i färgutgåva denna gång (till skillnad från storasyrrorna)

Allt som allt var vi ute vid Stendörren i fyra timmar idag. Lägg till nästan en timmes resa i vardera riktning (jo, det är en bit att åka om man bor inåt landet som vi Stigtomta-bor gör) så fick vi ut en heldagsaktivitet av dagens korvgrillning. Lätt väderbitna och rökluktande sjunker vi nu ner hemma i soffan. Hur trötta hade vi inte varit om vi istället valt att paddla havskajak idag? De friskusar jag fotade njöt säkert men jag tyckte det mestadels såg kallt ut.

En vanlig syn bland öarna vid Stendörren

Påsken anno 2015 är nu över. Nu välkomnar vi istället den värme som är utlovad så att våren tar rejäl fart!