tisdag 28 april 2015

Kvarsebo, i ett annat ärende

När jag tidigare besökt, skrivit om och fotat Kvarsebo har det varit antingen som pittoreskt utflyktsmål eller badplats. Söndagens stopp i det lilla samhället vid Bråvikens norra strand var likt lördagens fisketripp inte någon riktad fotografisk exkursion. Nej, det handlade om att jag skolkat från träningslägrets första dag (för att flugfiska) och att jag nu skulle uppfylla min ledarroll i Stigtomta IF:s flicklag för tjejer födda 2002-2004. Tur att det finns andra ledare i laget som tar sitt ansvar...

Fullsatt på Klintvallens träläktare

Jag har besökt Klintvallen tidigare i sportsammanhang. För ett par år sedan spelade Kvarsebo IK:s damlag en 7-mannamatch här mot Ålberga GIF:s damer inför mina ögon (och min kamera). Jättemysig idrottsplats med fräscht klubbhus samt mängder med sidobyggnader m.m. Eftersom våra flickor i fotbollslaget skulle börja söndagen med att spela en träningsmatch mot tillresta Krokeks IF (Kvarsebo har inget flicklag, i alla fall inte i "rätt" ålder) så såg jag till att fotografera matchen.

Träningsmatch mellan Stigtomta IF och Krokeks IF
Tack för god match

Det blev också en ihopklippt film från matchen och arenan som du kan se här nedan:



Att Klintvallen och Kvarsebo IK har en central roll i samhället råder det ingen tvekan om. Säkert ännu mer förr då man samlades på ett annat sätt runt idrottsföreningarnas verksamheter på hemorten. Förutom en omåttligt populär motionstäclning arrangerar de bl.a. Valborgsmässofirande och Midsommarfestligheter.

Valborgsmässofirandet är nära nu
Midsommarfirandet förbereds också

Det var så fiffigt ordnat att efter träningsmatchen mot Krokeks IF så blev Stigtomtas flicklag inbjudna till Kolmårdens djurpark. Vilken toppenavslutning på träningslägret. Djurparken har officiell premiär den 1:a maj men har under någon helgdag dessförinnan haft "smygöppet" med inbjudna besökare så att ny personal och nya funktioner inne i parken får testas i lagom tempo.

Stigtomta IF:s F02-04 framför djurparksentrén

Mina besök på Kolmårdens djurpark har blivit många genom åren. Familjens döttrar har nog varit främsta orsaken till detta. Vi har dessutom inte mer än en halvtimme att åka så några direkta ursäkter annat än höga entréavgifter finns inte för återkommande besök. Årets stora nyhet är det nyuppförda "Bamses Värld" som ligger straxt innanför entrén. En garanterad småbarnsfamilj-magnet.






Eftersom jag hade "sportfoto-utrustningen" med mig fotade jag lite djur. Prioriteringen var dock att dokumentera lagets besök i parken. Jag får också erkänna att jag efter varje besök på Kolmårdens djurpark kommer hem med samma gamla vanliga djurbilder som i ärlighetens namn inte är ett dugg kul att titta på efteråt... Det enda jag inte sett någonsin är rovfågeluppvisningen. Naturligtvis missade jag den även denna gång, dock hade vi ganska snävt om tid eftersom vi endast hade ungefär 3 timmar till vårt förfogande innan djurparken stängde för dagen.



Snöleoparden är en vacker favorit, liksom...
järven och...
killingarna (med kli i de små hornen)
Lejonungen är satt under noggrann bevakning

Givetvis hoppade vi in på delfinariet och årets show (som kanske inte är ny för säsongen) var riktigt bra. Den hade en miljö- och naturbetonad vinkel samt var estetiskt tilltalande vad gäller färg och belysning. Sedan kan jag inte undgå att känna stor vördnad för delfinerna. Det enda som gnager är att de flesta djur skulle ha det allra bäst i frihet ute i naturen.





Så gick en av de hektiska helger som en fotbollsfamilj har i sin vårkalender. Fler ska komma, batterierna är dock laddade sedan vintern :-)

2 kommentarer:

  1. Tur man har barn eller är ledare för ungdomar, så man kan besöka Bamses Värld och andra barnattraktioner utan att skämmas :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm... jag kom på några av 12-13-åringarna när de stod, nästan förhäxade, och tittade på teaterföreställningen med Bamse, Lille Skutt och de andra. Fotbollstjejerna är nog egentligen i äldsta laget för den typen av barnteater. När man är så gammal som jag kan man däremot se på sånt utan att behöva skämmas :-)

      Radera