fredag 3 april 2015

Sol & värme - hagel & rusk

Långfredagen bjöd sannerligen på tvättäkta aprilväder. Förmiddagens aktivitet för familjen var den lokala idrottsföreningens traditionella äggjakt med start och mål vid klubblokalen Loftet i Stigtomta. Äggjakten innebär att barnen ska leta och räkna ihop hur många påskägg som finns längst en slinga medan vi vuxna ska samla ihop ett antal bokstäver som sedan ska kastas om till ett ord. I år var det deltagarrekord och alla njöt av solen, värmen och starten av en långhelg.

Äggjakten är i gång
Dottern pekar ut ett av de 38 äggen som fanns längst slingan
Skiljefrågan gick ut på att gissa antalet godisar i burken
Asphängen som gottar sig i solskenet
Barnen tycker hängena ser ut som maskar...

Inspirerad av det fina och behagliga vädret tog jag tag i trädklippningen hemma på tomten efter att vi klarat av äggjakten. Någon timme senare var jag klar och siktet togs istället på Rosvalla-området inne i Nyköping. En träningsmatch i fotboll lockade mig och min kamerautrustning. Först fick jag chansen att fota några hundar som sökt sig till plan-kanten.

"Matte, det kommer någon och jag gör allt för att vara lite kaxig!"
"Husse, är det OK om jag leker med de andra hundarna?"
"Kanske bättre att sätta sig en stund och se vad som händer."
"De där kan nog bli mina kompisar."
"Eller, kanske inte..."

Väderomslaget kom hastigt och brutalt. Tur att mössa och handskar fanns med i kameraryggsäcken. Och vad bra att ha en hyfsat vädertålig kamerautrustning...




Efter hagelskuren (heter det så förresten?) så kan jag lova att jag inte stod på knä för att fota. Jisses vad blött det blev på marken när haglen smälte undan. Nordanvinden var kylig och jag erkänner att jag kände mig en smula väderbiten när jag kom hem igen.

Ha en god fortsättning på helgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar