måndag 12 augusti 2013

Geocaching - det var länge sedan

Det utlovades uppehållsväder fram till lunch idag så jag planerade in en runda för att leta cachar med de två yngsta döttrarna. Det var fasligt länge sedan sist och när det fortfarande finns gömmor i någorlunda närhet av hemmet så finns det inte mycket att skylla på annat än lathet. Jag plockade ut 3 gömmor och vi åkte iväg mot de två första som låg i närheten av varandra.

Geocaching med mobiltelefonen och appen c:geo funkar tillräckligt bra.

Faktum är att tjejerna tycker att det är spännande att leta cachar. Sedan inbillar jag mig att de också tycker att det är roligt att ge sig iväg på lite naturäventyr med sin pappa då och då. Vid dagens första gömma hade vi dessutom turen att träffa på ett par nya bekantskaper.

Groda nr 1 satt i min hand.
Groda nr 2 satt i Lovisas händer.

De två första gömmorna var så lurigt placerade så tiden rann iväg. Stor lycka för Alva då det var hon som till slut hittade båda två. När dessa båda gömmor var loggade var tiden slagen för lunch så vi fick ge upp den tredje gömman för denna gång. Men då har vi den på lut till senare.

Det ser märkligt ut med dessa metallhöljen i Larslundsskogen.
Inte den lättaste cachen att komma åt! Högt upp i en tall.

Innan vi satte oss i bilen tittade vi till en fångstgrop som hembygdsföreningen i Tuna har dokumenterat och skyltat upp. Lite spännande att se och kul att läsa om hur den var tänkt att funka. Fångstgrop användes som jaktsätt för framförallt älg från stenåldern ända fram till år 1865 de de förbjöds i Sverige.

Lovisa på kanten och Alva halvvägs ner i fångstgropen.

2 kommentarer:

  1. Vad kul att en Nyköpingsbo kommenterade i min blogg...tackar för det!
    Och jag såg att du hade mig med på din länklista här så jag lägger till dig på min också och kommer att följa med dig här på din (foto)blogg!

    Ha det så gott!

    Steffe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag fångade upp dig häromdagen och då kunde jag inte annat än se till att fylla ut listan med bloggar jag försöker följa. :-)

      Tack för uppmärksamheten!

      Radera