söndag 17 augusti 2014

Kroatien; Växter & sånt

En ytterst vanlig företeelse är att flyga iväg någon gång om året för att ta del av omvärlden. Vi skandinaver åker gärna till Medelhavsområdet för att få en dos av sol & bad. För mig har det inte varit så! Det är snart 20 år sedan senaste charterresan. När det nu blev en 2-veckorstripp till Kroatien, med huvuddelen av familjen som sällskap, innebar det att hobbyfotografen inom mig fick chansen att fota i ny och spännande miljö. För att presentera materialet i lagom tuggvänliga portioner har jag delat upp bilderna i kategorier med tillhörande bildgallerier som jag lagt på Flickr och därefter länkar till i respektive blogginlägg.
Jag har haft en fantastisk resa och upplevelse. Problemet efteråt är att närma mig presentationen av resan på ett smakfullt och intressant sätt. Kanske är jag naiv som tror att bilderna kan intressera någon annan än familjemedlemmarna. Möjligtvis lyckas jag inte hålla den nivå på materialet som jag vill eller har ambitionen att klara av. Mitt sport- och naturfoto är mig mer bekvämt än turist- och sightseeing-fotograferande.  I denna genre har jag inte mycket på fötterna...

Växter & sånt

Vad är odlat och vad växer vilt? Det var sannerligen inte helt lätt att gå genom byn Baska Voda i Kroatien och veta vad som var vad bland allt det gröna som växte. Det vi kallar krukväxter här hemma växer som stora busar eller små träd nere runt Medelhavet. Den frukt vi köper hem i en påse kan man se på trädgrenar där nere. Jag är ändå ganska nöjd med den bildskörd jag fick med mig hem från turistresan, trots avsaknaden av macro-objektiv. Normalobjektivet tillsammans med någon av mellanringarna var en hyfsat substitut även om mellanringarnas ytterst begränsade fokusområde är smått irriterande. Och en crop-kameras sensor ger inte det där skärpedjupssläppet som en "fullformatare" erbjuder. Så är det bara.

En stor hibiskus växte bredvid trappan ner mot stranden

Jag varvade mina landskapsfotograferingar med att försöka ta en del detaljbilder både med och utan mellanringar. Även superzoomen fick hjälpa till ibland även om det mest kom till användning inom dagens bildkategori för att fota fåglar och insekter.

Matinsamling utanför hotellrummet

För mig är dagens kategori hemmaplan även om bilderna är tagna på bortaplan. Det nordiska ljuset saknades mig dock och jag inser nu vid hemkomst att det är något väldigt speciellt med vårt svenska sommarljus (allra helst på morgon och kväll.) Naturligt ljus är det jag föredrar men den inbyggda blixten i kameran fick hjälpa mig några gånger och jag uppskattade dess hjälpande hand.

Utan upplättningsblixt hade blommorna varit väldigt mörka mot den ljusa bakgrunden

Under några promenader genom byn kunde olika välbekanta frukter fotograferas. När det gäller fikon tycktes det mig som att det är ett träd som självsår sig väldigt lätt. Det kom upp skott både här och där. Granatäpplena och limefrukten är säkert planterade men såg ut att trivas ypperligt denna, med Kroatiens mått mätt, blöta sommaren.

Granatäpple. Jag hade gärna fotat dess vackra blomma.
Ett nedfallet fikon som jag delade med naglarna för att fota dess inre
En limefrukt som växte på ett träd nära vårt hotellrum

Av alla små ödlor som sprang omkring bland stenmurar och trappor lyckades jag inte fota en enda. Kvicka små rackare som visserligen gillade solen men hade också lite skygga tendenser. Insekter är inte heller helt lättfotade så därför kommer här en bild på en betydligt trögare varelse, snigeln...

Snigel. Här går det inte undan i kurvorna.

Jag fixade i alla fall en och annan insektsbild. En av de tydligaste signalerna på att vi var vid Medelhavet när vi klev ur transferbussen söndagen den 27/7 var ljudet av de många cikadorna. I princip omöjliga att få syn på men och svåra att värja sig emot.

En cikada som satte sig på grannhusets fasad

Som tidigare fjärilssamlare gladdes jag lite extra åt de gånger vi fick se de stora makaonfjärilarna. Eller om det är en närbesläktad artfrände. Av de stora dagfjärilarna som förekommer i Sverige är detta nog en av de två jag gillar mest (i konkurrens med den skira apollofjärilen.)

Makaonfjäril

Enklaste blombilderna var de jag kunde ta utanför lägenhetshotellet. Lagom arbetshöjd och välordnat samt prydligt.

I mellanringarnas värld av kort skärpedjup

Till min glädje hittade jag ett stycke natur där inte Biokovobergens högresta gestalt tagit grepp om marken. Söder om Baska Voda fanns någon knapp kilometer mer låglänt terräng innan bergen reste sig. Och även om barrskogen ganska tidigt tog grepp om terrängen och därmed dödade allt vad undervegetation heter så fanns ett parti med öppen terräng där olivträden samsades med en del gräs, blommor och småbuskar.

Ett litet stycke plan mark

Tyvärr var allt vasst och taggigt och jag undrar vilka betande djur som under evolutionens gång tvingat växtligheten att bli så himla aggressiv i sin form. Det gick knappt att gå i denna undervegetation och jag lovar att jag tvekade flera gånger innan jag vid några tillfällen vågade sätta ner ett knä för att försöka komma i ett bättre läge för en bild.

Mystiska växter som jag inte vill gissa namnet på

Jag avrundar med en fågelbild. Jag hade absolut inte rätt objektiv med mig för att ta någon "riktig" fågelbild men denna ladusvala satte sig snällt på en av hibiskusens grenar i trappen ner till stranden och då kunde jag till och med slå på upplättningsblixten för att fota den! Utöver ladusvalor såg jag hussvalor och ytterligare en sort jag inte kände igen från våra nordliga breddgrader.

Blixtfotograferad ladusvala framför en vit husfasad

Jag kan erbjuda ytterligare ett 50-tal bilder i dagens kategori som du hittar i ett bildgalleri på Flickr. Som jag skrev tidigare så är det denna typ av bilder jag är mest bekväm med så jag tycker själv att några av dem håller hyfsad kvalité. Titta gärna till galleriet :-)

2 kommentarer:

  1. Trevligt att se att du gick all-in på grönsakerna där nere också! När de flesta blomster börja tänka på refrängen här hemma så fortsätter det som aldrig förr där nere. Blommar växterna året om där?
    Av alla färgglada bilder så gillar jag ändå lime-bilden bäst på grund av det praktiska att ha drinktillbehören växa i direkt anslutning till boendet, rutinerat! ;-)
    Och att en makaronfjäril borde funka som nödproviant tar jag för givet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog fanns det utblommat och visset även i Kroatien. Jag kan tänka mig att det en "normalsommar" är så mycket torrare och tråkigare än vad det var denna regniga och svala sommar. Som de flesta växter behöver säkert medelhavsvegetationen också en viss vila under ett kalenderår.

      Lime är en praktisk växt att ha i sin närhet, absolut. Och om jag skulle ha ätit av det naturen erbjöd hade det nog blivit en vegetabilisk kost med omogna fikon och granatäpplen framför rostade cikador och friterade dagfjärilar... :P

      Radera