fredag 1 augusti 2014

Idyll med sötsura inslag

När familjen häromdagen ännu en gång valde Kvarsebo som badplats tog jag med kameran och mitt 50 mm-objektiv. Promenaden jag tog längst Bråvikens norra strandlinje skedde mitt på dagen och temperaturen tangerade 30 grader. Stranden var precis proppfull med folk och det roliga var att det handlade om allt från nyblivna föräldrar med sitt spädbarn som bihang till de mest seniora medborgarna med rullatorn stående bredvid sandstranden. Dynamiskt kul!

Kvarseboklint där borta till vänster och hitom klippan finns badplatsen
Ett par duschar finns utställda för den som vill skölja av sig bräckvattnet

Jag gick i båda riktningarna från badplatsen och fick dels se grunden och ursprunget till Kvarsebo. Historien tydliggjordes med en skylt, vilket underlättar för mig. Här kommer min enkla lösning på delgivandet:

Informativ tavla

Längst stranden in mot Norrköping återfanns några praktfulla villor. Strandnära och mycket fashionabelt. Varenda hus tycktes försedd med skyltar som upplyste om att de var video/kamerabevakade... Att det luktade dy och förruttnelse från den långgrunda sandstranden får nog ändå räknas in på minuskontot.





I min promenads andra riktning, ut mot Bråvikens mynning, var det mer intressant ur ett fotografiskt perspektiv. Jag har tagit mig friheten att bildbehandla lite crazy på några av dessa bilder. Inte svartvitt denna gång men halvsteg därifrån. Den nedgångna fiskehamnen och kringliggande byggnader skrek på uppmärksamhet genom kameraobjektivet.







Någon algblomning kunde inte skymtas. Förhoppningsvis når den inte så långt in i Bråviken. Vattentemperaturen är hög just nu och sjöbrisen driver in algbältena som bildas längre ut i Östersjön. Det är ett rent elände och makalöst hemskt men jag kan lova att jag redan i slutet av 70-talet och början av 80-talet såg vart åt det barkade. Östersjön och Bråviken har inte varit friskt på många år och jag är tveksam om det går att vända denna hemska trend. Tyvärr. Det handlar inte bra om att vi i Sverige måste ta större ansvar, vi har ju ett gäng grannar runt Östersjön som alla måste anstränga sig precis lika mycket... Och det måste ske NU.

Ingen apokalyps idag, förhoppningsvis inte imorgon heller och vi hörs rätt som det är på nytt! :-)

2 kommentarer:

  1. Ja vi måste i alla fall vårt ansvar... Miljökontoret inventerar hela länets alla enskilda avlopp, gud nåde den som vågar ha annat än tvättad sten och god ventilation i sina infiltrationsbäddar. Kommunen fattade beslut att alla avlopp ska vara godkända för att rädda havet. Jag ser inte riktigt kopplingen när vi bor 20 mil från havet, men det är självklart att vi ska modernisera vårt avlopp så att det uppfyller dagens krav. Om inte annat så hjälper vi väl till att rädda sjöar och vattendrag i närheten. Även i detta avseende får man nog tänka att ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Våra grannar innanför gränsen är ganska lätta att påverka, men på andra sidan vattnet... Det är nog inte så lätt, i alla fall inte de(n) som inte är med i EU ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Miljöpolitiken är nog väldigt trögarbetad. Länderna runt Östersjön har även en pinsamt larvig fiskepolitik, svenska Fiskeriverket är tyvärr en del av denna, och som med allt annat är det bara ekonomiska intressen som i slutänden styr. Då menar jag kortsiktiga ekonomiska intressen. Precis som i miljöfrågor, alltså.
      Vi hade en aktion i Stigtomta för 20-tal år sedan som gick ut på hur vår påverkan är av närmiljön. Avlopp m.m. som övergödning sjöarna i vår närhet. En dag avsattes som kallades "utekissardagen" då det i största möjliga mån gick ut på att vi Stigtomtabo inte skulle spola i våra toaletter. Det mättes diverse värden i Hallbosjön. Denna dag uppmärksammades långt utanför rikets gränser och den fick nog ett löses skimmer över sig tyvärr.

      Radera