torsdag 28 augusti 2014

Ta höger innan Katrineholm...

...så betyder det att du har möjlighet att hamna i Valla. I alla fall om du närmar dig Katrineholm från sydost. Det gjorde jag i söndags och det var inget misstag utan ett medvetet val. Zonsammandrag för fotbollstjejerna i Flickor 9 år. Mina tidigare besök i Valla har uteslutande handlat om fotboll och ännu har jag inte sett mer av orten än fotbollsanläggningen och den silo som tornar upp sig straxt bredvid.

I bakgrunden fotbollsplanen, i förgrunden det som en gång var Valla IF:s klubbhus

Detta besök förde med sig en påminnelse om hur stor skada ett par illgärningsmän kan göra med tändstickor i händerna. Valla IF:s fina anläggning är ett minne blott. Nedbränd till grunden under våren. Två personer står inför rätta men skadan är redan skedd. Som provisorium har det ställts upp en toa på hjul, ett par plåtcontainrar för material och en barack som klubbhus. Omklädningsrum finns i den närliggande idrottshallen.

En hästsko i askan är enda minnet av klubbhuset

Jag kan inte berätta mer om pyromandådet men det är tyvärr inte det enda klubbhuset som brunnit ner i Södermanland de senaste två åren. Ska inte göra mig lustig över att det drabbat eldsjälar. Istället blir det ytterligare några bilder från Valla IP.

Dessa två har fått jobba hårt denna torrsommar

En vält gör stor nytta för att få bort små ojämnheter i en fotbollsplan

Bästa trottoarprataren såg jag inställd i entré-kuren vid fotbollsplanen. Valla IF:s herrlag spelar i division 7 medan damlaget återfinns i division 4. Den snabba och enkla lösningen att ändra namn på dagens matchsponsor var att tejpa över en ny gul remsa med aktuellt namn. Den senaste matchsponsorn stoltserar med sitt namn tills nästa uppdatering av skylten.

Krilles morfar & mormor var matchsponsorer

Vi ska nu lämna fotbollen därhän och titta närmare på några bilder från området direkt utanför Valla IP. Jag sätter fotbollspunkt med denna bild:

Stigtomta IF:s tjejer i F05 möter DFK Värmbol

Under besöket i Valla hade jag packat ner kamera och några objektiv i ryggsäcken som köptes till Kroatien-resan. En jättetrevlig rygga (LowePro Photo hatchback AW 22L) som funkar bra eftersom det finns plats för lite smått och gott i ett övre fack som är skiljt från den avdelning där kamerautrustningen ligger. Om jag verkligen vill kan jag lägga ett teleobjektiv i detta övre fack, men så gjorde jag inte i söndags. Det blev 50 mm-objektivet, macrot och det där nya fiskögat.




Macro-objektivets 100 mm brännvidd fick funka för ovanstående fotbollsbild men också för en fågelbild. Ett ostyrigt gäng ladusvalor höll till vid fotbollsplanen och satt lite här och där. Mest uppe på målet men även på staketet om de inte flög över gräset på ungefär en decimeters höjd.

En ung ladusvala hämtar ny ork på stängslets stolptopp

På en fullformatskamera likt min 5D är 50 mm-objektivet mycket behagligt att använda. Lite svårare på en crop-kamera då det blir lite för snävt. Nu fick jag användning av normalobjektivet då jag strosade runt och tittade till silon.

Silon i Valla

Jag hittade några vinklar och detaljer som fick chansen på kamerans minneskort. Lite bildbehandling uppe på detta och den hårda samt lite luggslitna miljön kom till sin rätt. Tycker jag.





Vi lämnar Valla för den här gången. Fast förvissade om att Krilles morfar och mormor kommer att vara matchsponsorer fler gånger under höstsäsongen. Det är lättast så eftersom skylten slipper göras om...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar