fredag 15 augusti 2014

Kroatien; Stad & hamn

En ytterst vanlig företeelse är att flyga iväg någon gång om året för att ta del av omvärlden. Vi skandinaver åker gärna till Medelhavsområdet för att få en dos av sol & bad. För mig har det inte varit så! Det är snart 20 år sedan senaste charterresan. När det nu blev en 2-veckorstripp till Kroatien, med huvuddelen av familjen som sällskap, innebar det att hobbyfotografen inom mig fick chansen att fota i ny och spännande miljö. För att presentera materialet i lagom tuggvänliga portioner har jag delat upp bilderna i kategorier med tillhörande bildgallerier som jag lagt på Flickr och därefter länkar till i respektive blogginlägg.
Jag har haft en fantastisk resa och upplevelse. Problemet efteråt är att närma mig presentationen av resan på ett smakfullt och intressant sätt. Kanske är jag naiv som tror att bilderna kan intressera någon annan än familjemedlemmarna. Möjligtvis lyckas jag inte hålla den nivå på materialet som jag vill eller har ambitionen att klara av. Mitt sport- och naturfoto är mig mer bekvämt än turist- och sightseeing-fotograferande.  I denna genre har jag inte mycket på fötterna...

Stad & hamn

Dagtid i bra ljus och med landskapet utbrett framför mig använde jag mestadels mitt 18-200 mm-objektiv. Zoomen och framför allt den vidvinkliga delen var väldigt praktisk i sammanhanget. När det började bli kvällning dög dock inte superzoomen som kräver mycket mer ljus för att kunna leverera. Innan avresan till Kroatien ändrade jag mig i sista sekund och tog med mitt 50 mm-objektiv med största bländaröppning 1,4 istället för det planerade med f/1,8 som maxglugg. Inte så tokigt eftersom kvälls- och nattfotograferingen innebar både max-ISO för kameran och så stor bländaröppning som objektivet tillät.

Hamnen i Baska Voda

Dagens inlägg handlar om bilder tagna i Baska Voda stad och hamn. Något undantag hittar du också där jag fotograferat i närliggande byn Brela. Under våra kvällsbesök överraskades vi några gånger av att det anordnades olika aktiviteter inne i "centrum". Du har redan fått se bilder från marknaden med hantverk m.m. men det var också en riktig konsert med stor orkester på torget. Det blev några bilder tagna på chans med uppsträckta armar eftersom publikleden var täta närmast orkestern.

Jodå, det var ett himla drag på orkestern och publiken var med på noterna.

Alla hus i området är stenhus. Chansen att hitta en träkåk är väl ungefär lika stor som att hitta en intakt isglass i Kalahariöknen mitt på dagen. En hel del hus är av äldre årgång men mycket är också nybyggt med tanke på hur vansinnigt mycket turister byn rymmer i uthyrda lägenheter. Fotografiskt var det roligast att jaga de äldre husen.

Fönsterluckor av olika modell var en vanlig syn

I Kroatien är man troligtvis katolik om man har fallenhet för religiösa grubblerier. Kyrkorna jag såg var alla väldigt lika varandra och det tycktes som att kyrktornen byggdes bredvid kyrkobyggnaden. Några stora och ståtliga kyrkor såg jag inte till, men å andra sidan är mina observationer gjorda längst transfervägen till och från flygplatsen i Split.

Kyrkan har en central plats i Baska Voda
Kyrkans klocktorn är ett bra blickfång även på lite håll

Några statyer och monument hittade jag också. Döttrarna tittar fortfarande snett på mig för att jag lurade dem upp för en kulle för att titta på ett spännande monument som uppfördes till minne för de soldater som föll i kampen om byns befrielse under 2:a världskriget. Jag tyckte det var häftigt och vi delar uppenbarligen inte samma historiska och kulturella intresse. Hrmpf, barnen av idag...

Monument till minne av fallna soldater under 2:a världskriget

I Baska Vodas hamn står en staty föreställande Sankt Nicholas. Inskriptionen lyder: "S:t Nicholas The Traveller. The guardian of Baska Voda, sailors and travellers."

Staty i Baska Vodas hamn föreställande Sankt Nicholas

Rent generellt tycker jag kroaterna vårdade och värnade sitt Baska Voda. Du har redan sett och läst om städningen och sophanteringen och de pryder sin lilla stad med statyer, monument och diverse skulpturer och konst. Tummen upp för det och jag gillar även så klichéartade saker som ankare (i alla fall i en hamnstad.)

På torra land

Brela har inte alls samma struktur på sina gator och byggnader. Det var svårt att hitta något särskilt tilltalande byggnadsmässigt, men jag letade inte heller så intensivt. För mig bjöd Brela på mest och bäst längst strandpromenaden där alla restauranger, caféer och den fina lilla hamnen bredde ut sig.

En del av hamnen i Brela

Du har redan sett en och annan bild från hamnen i Baska Voda. Där var det ett intensivt liv både morgon, middag och kväll. Inte nog med att gatorna i Baska Voda innehöll diverse småbutiker med krimskrams, en del av hamnpromenaden var avsatt för marknadsstånd men ännu mer krimskrams. Uppenbarligen handlar vi turister en hel del sådant.

Krimskrams till folket

Du hittar ett bildgaller på Flickr med ännu fler bilder under kategorin "Stad & hamn". Du kommer till bildgalleriet via denna länk. Jag avslutar med en månskensbild med palmerna i Baska Vodas hamn som grund.

Månen söker skydd bakom några tunna molnslöjor

Jag tackar för denna gång och ber att få återkomma om några dagar med nästa Kroatien-berättelse.

2 kommentarer:

  1. Tack för bilderna och berättelserna från Kroatien. Vi reser dit om några veckor och bor på Hotell Bluesun Berulia mellan Baska Voda och Brela.
    Vet inte om du känner till hotellet?
    Fördelen med vår resa är att det förmodligen inte är lika mycket folk i september som i juli/augusti...hoppas vi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bodde en hel del skandinaver på det hotell du nämner. Kanonväder och närheten till både Baska Voda och Brela gör att ni kan välja godbitarna från båda byarna. Det måste vara lite mindre tätt med folk i september, men det är vad jag tror... Kul att kunna bidra med en orientering om resmålet men samtidigt läskigt eftersom du kan avslöja mina vanföreställningar! ;-)

      Radera