torsdag 14 augusti 2014

Kroatien; Land, hav & himmel

En ytterst vanlig företeelse är att flyga iväg någon gång om året för att ta del av omvärlden. Vi skandinaver åker gärna till Medelhavsområdet för att få en dos av sol & bad. För mig har det inte varit så! Det är snart 20 år sedan senaste charterresan. När det nu blev en 2-veckorstripp till Kroatien, med huvuddelen av familjen som sällskap, innebar det att hobbyfotografen inom mig fick chansen att fota i ny och spännande miljö. För att presentera materialet i lagom tuggvänliga portioner har jag delat upp bilderna i kategorier med tillhörande bildgallerier som jag lagt på Flickr och därefter länkar till i respektive blogginlägg.
Jag har haft en fantastisk resa och upplevelse. Problemet efteråt är att närma mig presentationen av resan på ett smakfullt och intressant sätt. Kanske är jag naiv som tror att bilderna kan intressera någon annan än familjemedlemmarna. Möjligtvis lyckas jag inte hålla den nivå på materialet som jag vill eller har ambitionen att klara av. Mitt sport- och naturfoto är mig mer bekvämt än turist- och sightseeing-fotograferande.  I denna genre har jag inte mycket på fötterna...

Land, hav & himmel

Landskapsfotografering. Jag smakar lite på på ordet, snubblar på innebörden och sneglar nervöst på de ännu ej sedda DVD-utbildningarna i landskapsfotografering och bildredigeringen av denna typ av bilder. Vem vill inte försöka förmedla allt det dramatiska i landskapsväg man ser på resande fot i form av foton som visas för vänner och bekanta? När jag kom hem från Gotland för 3 år sedan var 60% av bilderna på stenstränder med raukar. Rätt så gråtråkigt i längden...

Adriatiska havet och Kroatien gav mycket till landskapsfotografen

Med undantag av en båtutflykt under en av resdagarna var vi stationerade vid Baska Voda. Det jag såg och fotograferade var vad jag lät apostlahästarna ta mig till. Med andra ord blev det inte längre promenader än en timme norrut längst kusten eller söderut. Den tvärbranta bergssidan lockade inte för att ta sig en timme inåt landet. Och jag simmade inte heller ut i havet med kameran. Alltså kommer du att få se vyer åt två håll av kusten, några bilder ut mot havet och några bilder in mot berget. I stort sett. Därefter var det min fantasi som fick försöka få lite fart på bilderna.

Jag var tacksam över de båtar som fanns ute på vattnet och som gick att fota

Solens placering beroende på tid under dagen gick att utnyttja för variation på bilderna. Nu tog jag de flesta bilder på mornarna och väldigt få i samband med solnedgången. Men på nedanstående bild ses den nedgående solens mjuka sken ge färg åt Biokovoberget.

Kvällssolen färgar berget i varma nyanser

Även om den petige solturisten med säkerhet skulle rynka på näsan åt molnen så var de smutta att ha med på bild. Det blir genast lite mer fart i fotona om det inte är en helblå eller för den delen helgrå himmel i bildernas överkant.

Molnformationer på Biokovoberget och byn Brela i förgrunden

De stora höjdskillnaderna gav vissa möjligheter att få helikopterperspektiv. Du ser det i bilden här ovan på byn Brela och här nedan kommer en överblick över Baska Voda. Hade jag gått upp till brandstationen hade jag fått en ännu bättre bild, men ibland är inte huvudet med (insåg jag när vi åkte förbi platsen i samband med busstransfern tillbaka till flygplatsen på avresedagen.)

En vy över Baska Voda

Mina promenader längst kuststräckan gav viss variation även om vattnet hela tiden var på ena sidan och bergsmassivet på den andra. Utanför bebyggelsen gick det att komma åt berget utan störande hus i förgrunden.

Olivträden i förgrunden och en morgonsolbelyst bergssida

I ett kommande inlägg kommer jag att visa bilder på växtligheten men redan nu behöver jag nämna pinjeträden eftersom de har en viss inverkan på landskapsbilderna. De krumma barrträden växer längst kusten och böjer sina grenar ut mot vattnet vilket ger välkommen skugga för de badande (samt en hemvist för alla cikador.)

Pinjeträden längst strandlinjen

Allra mest handlade mitt landskapsfotograferande om att fånga vattnet på bilderna. Det och bergsmassivet eftersom det var ett blickfång som var omöjligt att blunda för. Här kommer ett försök att göra en panoramabild (som är ihopsatt av fyra grundbilder.) Det är svårt att ge full storlek åt panoramabilden men om du klickar på den fyller den i alla fall hyfsat ut bredden på din skärm.

Panorama över kusten norr om Brela

Trots att vi var vid Medelhavets kust såg vi inget öppet hav. Många stora öar utanför Kroatiens kust skymmer liksom sikten. Den närmaste av dessa bjässar, Brac, låg inte alls långt från oss och syns på alla bilder där jag siktat med kameran rakt ut från land.

Tidig morgon och lediga solstolar. Ön Brac i bakgrunden.

Som jag skrivit tidigare i inlägget var en favorit när det kom förbi någon form av båt, allra helst fiskebåt, på det stilla havet under morgonpromenaderna. Det känns på något sätt genuint, i alla fall om man jämför med alla motorbåtar som drog fram fallskärmar uppe i luften.

Fiskaren släppte tillfälligt rodret och ställde sig i fören för att spana
En av de fina utflyktsbåtarna på väg in mot hamnen i Brela

Du hittar ett bildgalleri med ytterligare ett 30-tal landskapsbilder om du klickar HÄR (så kommer du till mina Flickr-bilder.)

Nu lämnar jag landskapsbilderna och ger mig i kast med bildredigeringen av nästa kategori Kroatienbilder. Vad det nu blir... ;-)