onsdag 20 augusti 2014

10 minuter utan regn och dramatiska kvällsmoln

Ännu är jag inte klar med Kroatien-bilderna, två kategorier återstår, men här får det bli ett inlägg med några dagsfärska bilder. Det minst sagt instabila vädret gör att man får vara lycklig om det är uppehållsväder någon liten stund då och då. Jag hade tänkt ta en halvtimmesrunda på lunchrasten men det blev 10 minuter mellan två regnskurar då jag gick utanför lagerbyggnaden och fotade några macrobilder innan det började regna igen.

Lite grått, blött och tråkigt och då blev bildbehandlingen inspirerad av detta.

Jag har en något mindre del av kamerautrustningen med mig till jobbet sedan en tid. Att släpa på den stora ryggsäcken med massor av objektiv och två kamerahus känns onödigt så nu tar jag med mig det som behövs för att kunna plåta lite produktbilder om så skulle krävas. Större miljöfotograferingar kommer sällan helt oplanerat... Fördelen är att jag i alla fall alltid har "fullformats"-kameran och bl.a. macro-objektivet inom armlängds avstånd. Och mitt 50 mm-objektiv som jag är så nöjd med.

Färggrann fluga på kanadensiskt gullris

Parallellt med min nyväckta nyfikenhet på bildbehandling i Photoshop har jag så smått börjat fundera på lite ny utrustning. Inget revolutionerande i första hand eftersom det skulle kosta skjortan men idag beställde jag den tredje och sista storleken av kameraryggsäck i Adventure Icebreaker-serien. Jag har sedan tidigare den allra största (blir tung när man fyller den) och den minsta (rymmer med nöd och näppe kamera, teleobjektiv och ett par mindre objektiv) och nu hoppas jag att mittenstorleken ska vara något för mig. Larvigt? Ja, förmodligen, men jag tycker ofta att den ena är för stor och den andra för liten. Den lilla kombinationsryggsäcken jag köpte inför Kroatienresan är jättebra och den har jag använt några gånger efter resan men den har också sina begränsningar.

Liten aspkvist med löv på den blöta asfalten

Jag passade också på att beställa ett fisheye. Samyang har ett 8 mm-objektiv som visserligen ger runda bilder på fullformat men det kan jag beskära eller helt enkelt välja att istället fota med min "croppade" 50D. Ett mindre praktiskt objektiv men kul att testa och inte jättedyrt. Tyvärr är det manuell fokus och bländarförval som gäller men det sägs inte vara några större problem. Nyfiken är jag i alla fall och sedan återstår det att se om jag är tillräckligt kreativ för att få nytta av objektivet.

De utblommade lupinerna fröbombar för fullt just nu

Jag har också beställt ett tilthuvud till mitt monopodstativ (som jag aldrig använder.) Måste börja använda det vid sportfotografering känner jag i armar och nacke. Avlastningen är välkommen men jag har aldrig trivts med det när jag tidigare testat eftersom jag känner mig så låst med kameran på ett stativ.

Under onsdagskvällen, efter fotbollsträningen tillsammans med tjejerna i flickor födda 01-04, rullade nya molnformationer in. Ju längre kvällen led desto effektfullare lyste den nedgående solen upp molnen. Jag fotade några bilder med min 5D och 50 mm-objektivet. Visst är normalobjektivet i mångt och mycket suveränt att ha med men för landskap och vyer hade det kanske varit bättre med ett något mer vidvinkligt alternativ. Men vem släpar med sig hela objektivarsenalen på en fotbollsträning?

Stubbåker i botten och ett orosmoln på toppen

Något senare på kvällen tog jag en sväng och fångade ytterligare ett par molnvyer. Kanske skulle många vilja ha kvar högtrycken och det stabila vädret men då hade jag ju gått miste om de kryddstarka synintrycken på kvällarna!

Denna bild fick bli i snävare "bannerformat", kanske kan komma till pass någon gång.
Norr om Stigtomta tornade detta jättemoln upp sig vid solnedgången

Jag tackar för idag och ber att få återkomma!

4 kommentarer:

  1. Inte är det lätt att planera sin tid om man vill vara helt säker på att det är regnfritt för tillfället! Men det finns ju inga dåliga kläder, bara dåligt väder eller hur det nu va...
    Går o väntar på att man ska få den där fantastiska underbelysta moln- solnedgången men risken är väl att man är i en ishall eller nåt såhär års, hmmm.
    Blir avundsjuk på att du har fantastiska bildmöjligheter alldeles nästgårds, och att "bara" kunna ta en promenad för att nå dem. Gillar dina svartvita alster lite extra i detta inlägg, jag måste bli bättre att testa s/v själv...
    Och det är kul med grejer, tror att du kommer att ha mycket (!?) glädje av ditt nya fisheye då det är lättanvänt efter lite invänjning som du själv ger anledningarna till.
    Har nyligen själv skaffat ett sådant till Nikon-utrustningen men har ju erfarenhet sedan tidigare då det användes mycket på Sony-tiden. Garanterat kommer vi att se vilka bilder som är tagna med denna gluggen! ;-) Testas med fördel på dina promenader på öppna fält och dramatiska himlar över, där kommer den att fira stora triumfer, jag lovar! Kör hårt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jimmy!
      Jodå, jag envisas med kortärmat oavsett tid på dygnet men tusen vet om jag inte tycker det är lite svalt i vindbyarna just nu.
      Fotografiskt önskar jag att jag hade nära till en sjö. Promenadavstånd alltså. Solens upp- och nedgång, dimma och andra väderlekar gör sig så bra över en vattenspegel. Annars ska jag inte klaga som kan kliva ut genom dörren om jag ser att det är på väg att bli en fin solnedgång. Det öppnar upp ganska fint på andra sidan TGOJ-banan och dit har jag inte många steg.
      Ska faktiskt slita upp kartongen från Cyberphoto så fort jag skrivit detta kommentarssvar. Längtar även efter den medskickade godisbiten som de alltid packar med. :-)

      Radera
  2. Bilden på molnet över Stigtomta ser olycksbådande ut. Inte ofta man får en sådan chans att föreviga något dylikt när man bor centralt i stan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har en del öppna landskap här utanför Stigtomta. På gott och ont. Ibland saknar jag fina skogar att ströva i. :-/

      Radera