onsdag 27 augusti 2014

Mixed combo

I detta inlägg bjuder jag foton från några olika dagar och tillfällen. Motiven är också varierande, en blandad kompott att avnjuta utan krav på större engagemang. Den första bilden är fotad i torsdags lunch då jag mellan regnskurarna fick en kortare promenad tillsammans med mitt 50 mm-objektiv.

Större buske med vackra blad och ännu vackrare röda bär

De nästkommande bilderna tog jag i fredags när det för en gång skull blev några solstrålar under lunchrasten. Ut med macro-objektivet och iväg till Stora Berga på Skavsta. Lite nippy har det blivit men när solen skiner påminns vi fortfarande om att vi befinner oss i en sommarmånad.

Lingon som ännu inte är riktigt mogna
Liten svamp i gräset som jag tog upp och bröt en bit av. Jo, champinjon.

Jag såg att det växte en hel del små vita svampar på gräsmattan direkt innanför "vakten" på Skavsta. Efter att ha konstaterat att det var ätbara svampar och inte vit flugsvamp kastade jag ändå svampen ifrån mig. Dagen efter fanns inte en enda svamp kvar på gräsmattan... Jag skulle inte få för mig att äta svamp ens under vapenhot så för mig är det endast väldigt kul att hitta och plocka svamp. Svamp är en åkomma, inte föda.

Gulspretigt och ganska snyggt. Tycker jag.

Under helgen blev det två längre utflykter. Inte för att fota utan för att de två yngsta döttrarna spelade fotbollsmatcher. Lördagen innebar tidig morgon och resa upp till Nykvarn. Gäsp. Den fina konstgräsplanen ligger bredvid en cementfabrik och området är långt ifrån charmigt. Fult skulle man bäst kunna beskriva det som. Jag hade likväl kameran med mig (varför inte, liksom) och gick runt planen lite förstrött när jag såg att på andra sidan en vall stod det en massa bågskyttar. Nykvarns Bågskytteklubb arrangerade "Almviksjakten" som gick ut på att skjuta på plastdjur som ställts upp runt skjutbanan.

Inskjutning och det var många olika sorters pilbågar i farten
Compoundbågarna är väl de som används i t.ex. OS
Hämta in sina pilar efter inskjutningsrundan
Plastsvinet var perforerat i mitten

Söndagens fotbollsresa gick till Valla men där blev det så pass många bilder att det blir ett separat inlägg inom kort. Istället flyttar vi oss fram till måndagslunchen då det åter var uppehållsväder och därmed företogs ännu en sväng runt Skavsta.

Bokeh av regndropparna på bakomvarande löv som gnistrade i solskenet
Spindeln blev en bonus vid blåklockefotograferingen

Jag avslutar med en bild tagen under tisdagskvällen. Jag har visserligen redan visat den på några sociala media men här kan jag lägga ut texten en aning mer. Tisdagen innebar regn från förmiddag till kväll men när det närmade sig solnedgång sprack molnen isär en aning och jag kunde inte hålla mig från att sätta mitt nya fisheye-objektiv på min 50D och ge mig ut. Nyfiken på hur det skulle te sig i motljus, och med det öppna landskapet på andra sidan TGOJ-banan. På tre minuter promenerar jag från hemmets lugna vrå till denna plats så jag är väl lite bortskämd med att ha sommarens solnedgångar tillgänglig i öppen miljö. Jag blev positivt överraskad av vad objektivet gav mig i slutresultat.

Solnedgång i slutet av augusti

Ha det gott!

4 kommentarer:

  1. Alltid underbart med solnedgångar.
    Jag som alltid trott att spindlar är färglösa kryp, men både dina och mina bilder visar att det kan uppvisa en färgprakt som inte ligger fåglarna efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spindlar är fascinerande men jag kan verkligen ingenting om dem. Fjärilar och skalbaggar, insekter alltså, har jag lite koll på i alla fall. Det finns en verklig spindelexpert i Nyköping som vi får konsultera; Stefan Sollfors. Han kan han. :-)

      Radera
  2. Fin mix av bilder och platser. Svampbilden blev ju häftig.Tur med spindeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Stefan! Jo, det blev en riktig blandning denna gång men några få bilder varje dag bygger snabbt ihop till ett inlägg. Spindeln var från början på undersidan av blåklockan men jag såg ett ben sticka ut och då var det bara att vänta en liten stund tills den blev helt synlig. :-)

      Radera