tisdag 26 augusti 2014

En första blick genom mitt fisheye

I fredags kväll var det dags att sprätta upp kartongen från Cyberphoto där inte bara den obligatoriska (och så viktiga) godisbiten fanns utan även bl.a. ett fisheye-objektiv av märket Samyang. 8 mm brännvidd och 180 graders bildvinkel. Hur konstigt blir inte det?

Så här konstigt blir det på nära håll...

Samyang gör billiga objektiv. Oftast får de ändå positiva omdömen trots att objektiven saknar all typ av automatik. Byggkvalitén är av den gedigna sorten. Att autofokus saknas på ett fisheye är inte hela världen, skärpedjupet blir stort om man bländar ner några steg och ser till att sätta avståndet på typ en meter eller så på objektivets avståndsring.

Närapå oändligt skärpedjup är lätt att uppnå med fisheye

Modellen jag köpte heter "Samyang MF 8/3,5 Asph IF MC Fisheye CS II" och denna harang innebär egentligen ett fisköga med manuell fokus, 8 mm brännvidd, största möjliga bländaröppning 3.5 och asfärisk lins (och jag tror att "IF" i detta sammanhang innebär att den har inre fokusering vilket gör att objektivet inte blir längre när man vrider på fokusringen.) Modell två, som detta är, skiljer sig från ursprungsmodellen genom att motljusskyddet är avtagbart. Varför behöver det tas bort? Jo, om du använder objektivet på en fullframe-kamera så får du annars med insidan av objektivskyddet i bilden men å andra sidan ger fullformatskameran en rund bild... Kostnad just nu för objektivet är 2690 kr och det tycker jag är överkomligt även om jag tvekar kring nyttan och användningsområdena (och oanvänt blir det ju ganska dyrt.)

Här nedan kommer mina första testbilder med de tre olika kamerahus jag har. De har alla olika sensorstorlek och förutom fullformatet i min 5D Mark II hittar du 1D:s och Canons utfasade APS-H-sensor och 50D:s croppade APS-C-sensor. För den intresserade innebär crop-faktorn 1,28 för just min modell av 1D-kamera och 1,62 för 50D. Enklare uttryckt så är 8 mm brännvidd 8 mm på fullformat, 10,24 mm på min 1D Mark III och 12,96 mm på min 50D. Skillnaden är ganska stor och beräkningarna gäller genom hela objektiv-traven jag har i väskan. (Vidvinkligt vill man oftast ha på fullformat och teleobjektiven får mer effekt på crop-kameror.)

Så ser det ut genom 5D Mark II:s fullformatsperspektiv
Beskuren bild från 5D
Fiskögat framför sensorn på min 1D Mark III
Beskuren och något uträtad bild från min 1D
Samyangs fisheye på crop-kamera, i detta fall min 50D. Rektangulär från början!

Som du ser i exempelbilderna här ovan är det stor skillnad på hur objektivet beter sig på de olika kamerorna. Minst förvrängning om än med ett snävare perspektiv får man på en s.k. crop-kamera. För fullformatskameran gäller det att antingen hitta kreativa användningsområden eller rikta centrum av linsen på horisontallinjen eller liknande för att inte få helt skruvade bilder. Det är vad jag lärt mig på det dryga 10-tal bilder jag hittills tagit med objektivet.

Hemma på gatan där jag bor
Beskuren men fotad med min fullformatskamera

Befinner sig raka linjer i ytterkant av objektivet får man med sig rejält med förvrängning i linjerna. Du ser det på de två nedanstående bilderna och de är båda tagna med min 5D-kamera.

Nykvarns IP, fotad från översta raden på läktarplats
Valla IP där jag sitter på knä precis bakom 5-mannamålet

Jag ska inte plåga dig med fler fiskögon-bilder idag. Jag behöver helt enkelt fota en hel del med detta mysko objektiv för att få kläm på vad som blir bra eller inte. Även om det är skarpt så måste bilderna putsas till en del i Photoshop/Lightroom för att bl.a. stärka kontrasten och till viss del färgerna. Men i det stora hela är det godtagbar kvalité utifrån priset på gluggen.

Peace out!

4 kommentarer:

  1. Har aldrig ägt ett Fish-Eye men kanske dags att prov. Gillar Samyang, köpte ett 35mm f/1.4 och är väldigt nöjd med det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det ger möjligheter till experiment och "lek". Troligtvis måste jag koppla på den kreativa hjärnhalvan en stund för att få riktig nytta av objektivet. Objektivet är i alla fall rejält och bländarringen har distinkta lägen så man känner vad man pysslar med vilket uppskattas.

      Radera
  2. Har aldrig vågat köpa ett Samyangobjektiv eftersom jag använder glasögon och inte ritigt litar på min syn, men priset på objektiven lockar ju. Fish eye låter mest som en kul grej men Lars-Oves 35mm låter ju intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är i starkt behov av läsglasögon nuförtiden så jag är inte helt trygg när jag måste fokusera manuellt. Men jag lovar att om man bara höftar lite med avståndsmätaren och sedan bländar ner ett par steg är skärpedjupet oändligt på ett fisheye, dessutom måste jag säga att efter några tester tycker jag att detta objektiv är väldigt skarpt och fint!

      Radera