fredag 22 augusti 2014

Kroatien; Familjen

En ytterst vanlig företeelse är att flyga iväg någon gång om året för att ta del av omvärlden. Vi skandinaver åker gärna till Medelhavsområdet för att få en dos av sol & bad. För mig har det inte varit så! Det är snart 20 år sedan senaste charterresan. När det nu blev en 2-veckorstripp till Kroatien, med huvuddelen av familjen som sällskap, innebar det att hobbyfotografen inom mig fick chansen att fota i ny och spännande miljö. För att presentera materialet i lagom tuggvänliga portioner har jag delat upp bilderna i kategorier med tillhörande bildgallerier som jag lagt på Flickr och därefter länkar till i respektive blogginlägg.
Jag har haft en fantastisk resa och upplevelse. Problemet efteråt är att närma mig presentationen av resan på ett smakfullt och intressant sätt. Kanske är jag naiv som tror att bilderna kan intressera någon annan än familjemedlemmarna. Möjligtvis lyckas jag inte hålla den nivå på materialet som jag vill eller har ambitionen att klara av. Mitt sport- och naturfoto är mig mer bekvämt än turist- och sightseeing-fotograferande.  I denna genre har jag inte mycket på fötterna...

Familjen

Det är vanskligt med bilder på familjemedlemmarna. I första hand tänker jag inte på diskussionen om huruvida bilder på de egna barnen ska läggas ut högt och lågt. I detta fall tycker jag att jag håller bilderna på en nivå som är försvarbar inför barnen i framtiden. Däremot finns det en stor risk att bilderna är intetsägande och ointressanta för utomstående och borde stannat i familjealbumet.

När man inte orkar bada kan man sitta och vila i strandkanten

Av flera skäl har det inte blivit någon traditionell charterresa med de två äldsta barnen. Nu är de 18 respektive 21 år och har båda varit utomlands denna sommar. Dock inte med "kärnfamiljen". Det är som det är men för 9- och 11-åringen blev det den första utlandsresan vilket också inkluderade att flyga.

Traditionell och uppställd familjebild med Biokovobergen i bakgrunden

Våra minstingar har minsann hunnit se sig omkring men inte i vida världen utan snarare i Sverige. Jag kan inte komma på några skäl till varför inte Sverige skulle kunna sträcka sig stolt över vad landet har att erbjuda. Vackert så att det gör ont, omväxlande och sommarfagert. Men visst är utlandsresor berikande när det kommer till att skaffa sig perspektiv.

Den lilla balkongen med plats för 2 stolar och "havsutsikt"...

Jag är inte särskilt bra på engelska. Skolengelskan inklusive en språkresa i 15-årsåldern var väl riktigt okej men med åren har mycket tonat ut. Jag använder engelskan mycket begränsat i jobbet och när det sker så är det endast i tal. Konstigt nog är jag inte ett dugg nojig att använda engelskan nu till skillnad mot när jag var yngre. Ännu lättare var det i Kroatien eftersom mottagande öron var ännu sämre på språket.

Lyx. Hyrda solstolar och parasoll på beachen.

Jag minns en äldre dam från Kroatien-besöket 1989. Många gånger korsades våra vägar under den resan och hon var av den bestämda åsikten att om hon bara pratade svenska MYCKET HÖGRE så skulle t.ex. båttaxi-chauffören förstå vad hon menade. Underbart.

Djupt försjunken med min korsordstidning...
...som hade klurigheter som tjejerna klarade av.

Kroaterna behärskar inte engelska särskilt bra men å andra sidan tror jag de i turistnäringen istället kan dra fram en hel näve med turistspråk som de klarar hjälpligt. Traditionellt är tyskan ett språk som kan vara vettigt att kunna någorlunda. Det sägs att närheten till Italien gör att de kan slingra sig igenom ett samtal med en italienare med nöd och näppe. Mitt tips är att de bör lära sig polska eftersom det kryllade av dem på vårt resmål. Och tjeckiska.

Det gick åt många försök och...
...vi fick aldrig till en bild med båda tjejerna samtidigt.

Barn, i alla fall våra, kan otroligt nog bada hur mycket och länge som helst. Och utan annat att underhålla sig med än vattnet och sig själva kan de ha hur roligt som helst. Jag minns att jag var precis likadan i unga år. Inte för att jag blivit en badkruka med åren men jag kanske inte stojar och leker lika mycket numera. Tyvärr.

Väl investerade pengar. För någon hundring kunde barnen leka på hoppborgen ute i vattnet i en timme.

Innan resan var vi (hustrun och undertecknad) lite bekymrade över barnens kinkiga matvanor. Inte ens en enkel frukost kan passera utan att det ska anmärkas på fel sorts juice eller bröd som inte är exakt enligt förväntningarna. Till vår förvåning funkade detta riktigt bra på resmålet. Vi hade visserligen förklarat innan vi reste ner att det inte blir mat som hemma. Restaurangbesöken gick galant, det var aldrig några problem att få dela en portion på två tallrikar (de har inte så ofta barnportioner på matställena i Kroatien) och t.o.m. de egenlagade frukostarna i lägenhetshotellets lilla pentry gick ner.

Ironiskt nog är denna bild tagen på den restaurang som blev det enda blindskäret på 2 veckor.

Vi hittade nya restauranger hela tiden. Några rätter blev favoriter och vi kan nog alla rekommendera pizzorna som lagas i Kroatien. Inte för att vi åt pizza var och varannan dag men det var i alla fall något som funkade t.ex. som enklare lunch eftersom det gick att köpa pizzabitar till lunch på många ställen. En barnsäker variant av föda... Och pastan provade vi i olika former en gång var och det blir tummen upp för alla varianter!

Sista dagens sista bad

Jag ska vårda minnet av resan ömt. Visst betyder det mycket att det var vackert, varmt och fint på resmålet men sällskapet av familjen och barnens nyfikenhet och glädje betyder oerhört mycket. Förhoppningsvis minns de också resan både positivt och länge. Min fösta utlandsresa skedde när jag var 11 år och jag har minnen från den Italienvistelsen där vissa saker bitit sig fast tydligare än andra.

Konstverket nere vid hamnen i Baska Voda blev en bra ram för tjejerna

Denna gång bjuder jag inte på ett galleri med bilder kring inläggets tema. Det finns ett galleri men det delar jag med närmaste familjen och där får det stanna. Jag har endast en kategori kvar att redovisa från Kroatienresan och det är inte ens en kategori utan bilderna-som-blev-över. "Övrigt" eller "Diverse" kommer att bli ett inlägg med ett 10-tal bilder samt ytterligare ett 30-tal i ett galleri. Kommer inom några dagar! Först en riktig fotbollshelg för familjen Jansson där döttrarna ska spela i olika hörn av Södermanland under lördagen och söndagen. Vi ser oss omkring även hemmavid :-)

2 kommentarer:

  1. Fina familjebilder till albumet. Slängamedhåretbilder har jag aldrig testat. Restaurangbilden är nog en klassiker som alla familjer tar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slänga-med-håret-bilder finns det nog 13 på ett dussin på Instagram... Jag tyckte det kunde vara kul med en kliché-bild. Restaurangbesöksbilderna finns där i familjealbumet, men det enda matställe som riktigt stack ut var den som hade några av sina bord nere på stenstranden. Det var i alla fall lite udda och häftigt i min värld.

      Radera