söndag 10 augusti 2014

Borta bra men äntligen hemma!

Jag har inte skämt bort mig eller familjen med en massa utlandsresor. Det har med stor säkerhet bottnat i främst ekonomiska skäl. Under de senaste 20 åren har vi dessutom alltid haft någon liten telning i barnaskaran vilket i alla fall inte lockat mig till solsemesterresor. Nu har vi dock varit iväg och resan gick till Makarska Rivieran i Kroatien. Inget fancy men inte heller kattskit. För en del av er läsare är det inte ens värt att nämna denna typ av simpla charteräventyr medan andra varken vill eller kan komma iväg på liknande resor. Jag inser det.

Tidig morgon utanför Baska Voda med Biokovo-bergen i bakgrunden

Vi kom i eftermiddags hem efter två veckors vistelse i Kroatien. Jag ber om ursäkt över stiltjen här i bloggen under denna period. Ett inlägg hade jag förberett innan resan men i övrigt har det varit knäpptyst. Det är ungefär lika illa i mitt sportbloggande men även från denna fritidssysselsättning måste man väl få ta semester då och då, eller?

Morgonsol över hamnen i Baska Voda

Jag ska inte lägga ut texten idag. Jag har haft jämnt skägg att landa här hemma, plocka upp packningen, handla och laga mat, ge trädgården en hjälpande hand och flytta över bilderna från kameran efter resan. 761 bilder blev det och jag har inte hunnit titta igenom alla ännu. Än mindre göra en "kvalitetskontroll". Jag skulle tro att en del bilder går i papperskorgen eftersom de kommer att ha för stora tekniska brister (oskärpa eller liknande.) Trodde innan resan att jag skulle fylla två minneskort men det blev bara ett (med 30 bilders marginal.)

Solnedgång över Adriatiska Havet

Jag ska försöka plocka fram bilder från resan som håller att visa här i bloggen och där bilderna klarar av att "stå för sig själva". Inte för att berätta om hur just min och familjen Janssons resa har varit utan mer ut ett fotografiskt perspektiv. Jag hade vissa våndor innan avresan om vilken utrustning som skulle få följa med och jag gjorde en liten justering i sista sekund. 50 mm-objektivet som fick förtroendet blev det nyare med bländare 1,4 på bekostnad av det som var min ursprungstanke, det billigare men egentligen inte mycket sämre, med bländare 1,8.

Sen kväll över hamnen i Baska Voda

Jag fotade med min flera år gamla Canon 50D. En inte helt given kamera men den valdes för att jag trodde jag skulle kunna undvara den om den blev stulen. Överförsiktig? Ja, förmodligen. Jag är oftast en försiktig general...

Insekt och blomma vid lägenhetshotellets balkong

Förutom mitt 50 mm/1,4-objektiv följde "superzoomen" med, Canons 18-200 mm-objektiv för crop-kameror. Ett objektiv jag inte använder alls nuförtiden men som har fördelen att vara extremt flexibelt och det spar vikt i flygbagaget vilket inte ska underskattas! De negativa sidorna är tyvärr bildkvalitén men domen från dig som betraktare får komma när jag väl visat upp de alster jag fångat under 14 dagars resa och turistfotograferande (eller hur det nu ska klassas.)

Liten fiskebåt under morgontimmarna på Medelhavets blågröna yta

Jag fotar för mitt eget höga nöjes skull. Och då är det naturligtvis extra roligt när en resa av denna karaktär genomförs. Bara det inte går över styr och blir en Lasse-fotoresa med en lidande familj hemma på hotellrummet. Familjealbumets bilder har naturligtvis hög prioritet och det är väl inte dessa bilder jag tänkt visa här på bloggen i så stor utsträckning. Undantag kommer dock att göras då och då.

Alva och Lovisa hade skitskoj under ett åskregn

Till de bilder som systemkamerans minneskort lagrat kommer ett stort antal mobiltelefonkamera-bilder och filmsnuttar. Den bästa kameran är ju den man har med sig och det gällde verkligen under denna resa. Självklart iddes jag inte släpa på systemkameran eller kameraryggsäcken i varje sekund av resan. Här har mobilkamerorna funkat jättebra som komplement.

Jag ber om en tidsfrist för att få pusta ut, komma igång med arbetet nu när semestern är slut, och sätta mig ner med en mer seriös genomgång av bildmaterialet. Därefter hoppas jag på ett nyfiket intresse från dig som läsare och en chans att visa bilder från, ett i mina ögon, fantastiskt fint landskap i ett hörn av Europa; Makarska Rivieran vid Adriatiska Havet och Kroatiens dramatiska kustlinje.

På återhörande!

2 kommentarer:

  1. Trevligt med en berättelse från Makarska Rivieran. Väntar på bilder och tips. Frugan och jag ska nämligen dit i september.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad trevligt! Men å andra sidan ställer det plötsligt krav på vad jag skriver... ;-)

      Radera