söndag 17 april 2016

En helg med blöta fotbollsstrumpor

Att väderprognoser visar sig slå fel är inte ovanligt. Enda gången de är 100% säkra är när de hotar med dåligt väder och man verkligen, verkligen vill att det ska bli drägligt väder. Som nu i helgen. Träningsläger med fotbollstjejerna. Inte sjutton vill man bli genomsur i samband med att man går ut på fotbollsplanen när man vet att det följer flera träningstimmar under två dagar då man ska dra på sig fotbollsgrejor och skor.

Dimman låg tät över Bygd

Nåja, vi överlevde. Och jag fick onekligen en dramatisk dimma på bilderna under framförallt lördagen. Jag var inte med på träningslägret för att fotografera men inte kan jag låta tillfället gå förbi att dokumentera laget och platsen. Jag har kamera. Jag har oftast en del luckor då jag inte deltar i övningarna på lagets fotbollsträningar. Blir bra.


Grusvägen som tog oss upp till Nynäs IP

Jag plockade ännu en gång med mig utrustning jag både kan ha och mista. Min gamla Canon 50D, objektiven 50 mm f/1.8, 28 mm f/2,8 och 85 mm f/1,8 (som är en ruskigt skarp glugg men billig och möjlig att ersätta om den skulle förstöras eller försvinna). Grejor som inte var tänkta att fota action och matchsekvenser med. Däremot utmärkt då de utgjorde en smutt liten packning i en av mina ryggsäckar.

Nynäs IP, en liten bit utanför Tystberga

Omgivningarna var toppen. Nynäs IP, eller Bygd IP, är en av alla fotbollsanläggningar i Sverige där ingen verksamhet längre bedrivs. Nynäs IK har ingen fotboll på programmet längre och planerna underhålls för uthyrning samt emellanåt av närliggande Tystberga GIF då deras fina Tyrsvallen inte är i spelbart skick. Det sistnämnda kan gälla nu på våren och jag vet att grabbarna i TGIF gick ut på Nynäs IP i mitten av förra veckan med sina träningar.

Söndag morgon och tidig promenad med laget innan frukost

Nedanför den plan vi tränade på hittade jag en övergiven fotbollsplan där mål och när fortfarande var intakta. Däremot var gräsmattan av det oklippta slaget. Tämligen långhårig...

En gång för länge sedan...

Jag är trött så att ögonen går i kors. En helg med 23 spelare och en handfull ledarkollegor inpå sig blir oerhört intensivt. Jag vet också att när det får sjunka in har energinivåerna stigit eftersom detta är så vansinnigt roligt och givande. Barn- och ungdomar, breddidrott och möjligheten att komma tillsammans i ett lag är något jag inte kan se som annat än positivt.

Träningsmoment på Nynäs IP

Nu ska jag sjunka ner i TV-soffan. Inte somna direkt, helst. Wish me luck!

2 kommentarer:

  1. Hallå där, vakna nu! Dimma och svartvitt funkar ju bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack men jag är fortfarande vaken. Håller på att boka en Stockholmsresa vilket inte var plättlätt... :P

      Svartvitt och dimma "gifter sig" alltid på ett fördelaktigt sätt. Det ger jag dig fullkomligt rätt i!

      Radera