fredag 1 april 2016

Månadens bild: April 2016

När jag tittar på fjolårets bilder tagna den 1/4 ser jag bl.a. utblommade vintergäck, påskliljor och blåsippor. Det är sannerligen inte dit naturen hunnit i år. Nåväl, vi ska inte ha bråttom, inom sinom tid är vi där även detta år.

Månadens utvalda bild tog jag den 11:e april 2015 och det var en fotografiskt produktiv dag som startade på hemmaplan och slutade med solnedgång över stadsfjärden sedd från Linudden. Bilden på sädesärlan är tagen hemmavid och det var nog fjolårets första sädesärla jag hade glädjen att fota. Den satt på takåsen till garaget och mitt relativt nyinköpta 300 mm-objektiv kom till nytta.

Sädesärla på nocken av garaget

Den mulna himlen hjälpte tyvärr inte till att få en snygg bakgrund samtidigt som denna färgbild egentligen enbart innehåller gråskalor tack vare den urfrätta och kritvita bakgrunden. Jag hade redan satt skärpan på fågeln och hade turen att få en bildruta precis när den valde att ge sig av från garagetakets utkiksplats.

Fotad med Canon 5D Mark II samt mitt Canon EF 300 mm f/2,8 IS. ISO var inställd på 400, bländaren f/2,8 och slutartiden 1/8000.

2 kommentarer:

  1. Den är fint fångad, men hade kanske fått en extra clou i motljus med solen som lyser genom fjädrarna.

    Synd på det svarta streck som förstör lite av bilden, men jag antar att det tillhör något yttre element till garaget. Hade kunnat klonats bort i ett bildredigeringsprogram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr kunde jag inte göra något åt vare sig min egen position eller det gråmulna väder som rådde under dagen då fjolårets första sädesärla iakttogs. Jo förstås, jag hade givetvis kunnat avstå från att fotografera den. För mig har bilden ändå ett existensberättigande då fågelns konturer och den extremt korta slutartiden gav ett intressant motiv.

      Jag försöker hålla mig på rätt sida av Fotosidans definition kring bildmanipulation och om jag någon gång skulle passera detta är det mycket viktigt för mig att vara tydlig med det. Om jag inte är dokumentär är det plötsligt bildkonst jag visar vilket blir viktigt att berätta för den som ser bilden. Sport- och naturfoto är för mig att visa exakt hur det såg ut vid fototillfället. (Och här finns givetvis mycket att förbättra för mig då det handlar om vinklar, positioner, utnyttjande av befintligt ljus, närhet till motivet m.m.)

      De rena linjerna runt hela fågeln hade kunnat utnyttjats för att lyfta ut och placera in motivet framför en helt annan bakgrund. Då hade jag dock suttit med en icke-dokumentär bild som jag inte haft någon kanal att visa upp i.

      Radera