söndag 24 juli 2016

En vecka i fjällmiljö

För en vecka sedan, söndagen den 17:e juli, tog familjen (exklusive de två äldsta döttrarna) sitt pick och pack och drog norrut. Första stopp var Idre i norra spetsen av Dalarna där en stuga hyrts för tre nätters vistelse.

Inredningen i fjällstugan dröp av furu (ja, det är snedtak om än måttligt)

Jag bokade denna fjällvecka i våras. Idre har varit resmål under en sommarvecka tidigare men det är åtminstone 14-15 år sedan vi var där med de två äldsta döttrarna. Som fiskeintresserad har jag lyckats lura med mig familjen på några resor norrut.

Utsikt från balkongen i stugan
Med teleobjektivet såg man tydligt Idres fjällanläggning från balkongen

Resan denna gång tog oss både till vackra Dalarna och härliga Härjedalen. Vi bytte boende halvvägs in i veckan och det kommer jag att berätta mer om i kommande blogginlägg. Jag ska försöka hålla mig kort och svepande så att det inte blir en lång och tradig historia om fisket som trots allt gick tämligen dåligt.

Första kvällen i Idre tillbringades vid Storån
Vi kvällsfiskade i Storån strax söder om Foskros

Sommarvädret var inledningsvis lite svajigt under vår fjällvecka. Varma kläder och regnställ packades men de skulle visa sig överflödiga. En viss molnighet noterades samt några sporadiska stänk från ovan. Bilresan upp mot Foskros från Idra kantades av renar som envist höll sig i vägkanten eller på vägen. Stor lycka för oss alla då det verkligen kändes som ett exotiskt inslag i en sörmlännings liv och naturerfarenheter.

Lovisa tog resans första fisk, en öring på ca 15 cm (som givetvis släpptes tillbaka)
Alva och Anita jagade mygg och knott i älvkanten

Att fiska med barn är en aning tidskrävande. Det egna fisket får verkligen stå tillbaka för trassel, riggande av utrustning och allmänt serviceunderhåll av andras fiskedon. Jag såg denna vecka som en semesterresa med naturupplevelser och i andra hand som en fiskeresa och kanske i tredje hand som en fotoresa. Visst hade jag med mig dubbla flugfiskespön, vadarbyxor och fiskekeps samt kameraryggsäck med ett kamerahus och tre olika objektiv. Släpa på grejor är kul...

Den nedgående fjällsolen hittade fram genom tallskog och lav

På samma sätt som fjolårets Österlenresa satte årets fjällvecka stort avtryck på mig. Jag ska försöka ta fram de bilder som någorlunda gör omgivningarna och upplevelserna rättvisa. Hoppas jag. Några inlägg kommer det att bli som berättar om vattenfall, skidanläggningar, kalfjäll, fjällvandringar och sätermiljöer.

Stay in touch!

2 kommentarer:

  1. Dalarna är ett spännande och vackert landskap där jag tillbringat ett antal veckor genom åren. Fjällvandring, vandring på Vasaleden, traditionellt Midsommarfirande och bara allmänna turistmål har varit målen.

    Känner igen en dem vyer du lagt upp på Instagram och ser fram mot kommande inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dalarna bjuder på väldig variation med sin storlek och skillnad mellan de södra och nordvästra delarna. Däremellan Siljan och alla kulturtäta byar som kantar sjön. Jag har bara tittat som hastigast på allt som erbjuds i landskapet och allra mest har det varit frågan om flugfiske.

      Jag har ett digert arbete framför mig men hoppas kunna välja ut några representativa bilder från varje sevärdhet och upplevelse.

      Radera