fredag 1 juli 2016

Månadens bild: Juli 2016

Högsommarmånaden juli har nu gjort entré. En blomstrande och vacker juni är till ända. För mig betyder juli en förhoppning om bad i hav och sjöar. Då får det inte bli så uschligt som ifjol... En viss grundvärme krävs för att jag ska känna mig motiverad att doppa mer än tårna i vattnet.

Denna månads bild är tagen vid en kvällsutflykt till Hummelvik i kanten av Östersjön på Tunabergshalvön. Ett fiskeläge med anor som jag besökt redan som barn. Ladusvalorna flög över våra huvuden. Tyvärr satt de som var inom fotovänligt avstånd på två ganska fula metallstolpar till en av bryggorna. En pinne hade varit tjusigare...

En av Hummelviks ladusvalor

Jag tog bilden den 14:e juli och några dagar efter detta åkte vi med bilen ner till Österlen. Det är en resa jag gärna gör om men i år siktar vi norrut istället. Det blir en annan redogörelse så småningom.

Ladusvalan är fotad med min Canon 7D Mark II och mitt 300 mm-objektiv. ISO 200, bländare f/4.0 och slutartiden 1/3200 sekund. Lätt beskuren.

Ha en fantastisk sommar!

2 kommentarer:

  1. En pinne hade varit fint. Vi får hoppas att juli blir en solig månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill som senast i ingången av augusti ha behaglig badtemperatur i Östersjön. Hoppas naturen har vänligheten att ordna detta. :-)

      Radera