söndag 3 juli 2016

Stora Torget i Nyköping

Av söndagens tänkta långpromenad blev det intet. Är jag förvånad? Nej, egentligen inte. Det verkar ha gått troll i promenerandet sedan en tid tillbaka. En viss rondör har infunnit sig när jag inte kunnat röra mig som jag borde. Nåväl, det går inte någon nöd på mig i övrigt och dagens ärende inne i Nyköping var ändå av det positivare slaget.

Länsresidenset, Rådhuset och Stadshuset runt Stora Torget i Nyköping

Det skulle bytas ett par byxor och då var tydligen jag tvungen att följa med hustrun och de två yngsta döttrarna. Nu var det inte det enda ärendet som skulle göras så förhoppningsvis var min närvaroplikt kopplad till cykelinköpet eller möjligtvis till den aptunga balen med kutterspån. Oklart vilket.

Rådhuset och Stadshuset rakt föröver

Jag tog med mig min Canon 7D Mark II och bl.a. fisheye-objektivet. Tänkte att det kunde vara lite kul att lattja lite med dessa grejor om jag kunde smita ifrån byxbytet eller mobiltelefonskal-inköpet. Jag tappade i ärlighetens namn bort de övriga innan vi ens hunnit lämna bilen på en sidogata så det löste sig relativt snabbt och smärtfritt.

Länsresidenset bakom blomskrället på Stora Torget i Nyköping
Rådhuset, där jag för övrigt gifte mig för många år sedan, bakom ett annat blomskrälle

Det blir mysko med fisheye men ändå lite kul. På en APS-C-sensor blir 8 mm inte sjukt förvrängt men inte långt ifrån. Allt som inte är i centrumlinjen av objektivet blir förvrängt. Om hjärnan accepterar detta när den ser bilderna innebär det trots allt att man får med väldigt mycket i en och samma bild.

Rådhuset vid Stora Torget
Nyköpings Stadshus (lätt beskuren bild)
Länsresidenset. Här syns nästan inget av förvrängningen tack vare motivets placering i mitten av bilden.

Jag bytte glugg till mitt 50 mm-objektiv. Inte för att det blev direkt roligare men har man tagit några bilder med fisheye-gluggen är man ganska raskt mätt, nöjd och belåten. Det är kul till en viss gräns.

Sankt Nicolai Kyrka tornar upp sig i bakgrunden
Detalj av blomskrälle på torget
Fontän-detalj
Stadsvandring på gång med historiska inslag
Regn på gång med nutida påverkan

Vi lämnade stadskärnan efter att ha ätit en sen lunch på Huldas. Därefter begav vi oss till ett av de köpcentra som växt upp utanför staden. Cykel och kutterspån blev köpta och alla var i stort sett nöjda. Jag bar, släpade, monterade cykel på bilens cykelfäste och tyckte att jag blivit berövad en promenad men hade å andra sidan fått några bilder på stadens torg vilket inte händer varje år. Och en selfie!

Selfie. Den bjuder jag på.

Två veckor innan årets sommarsemester tar vid. Kom igen, kämpa. :-)

2 kommentarer:

  1. Smart att "tappa" bort familjen så där! Det är lite jobbigt med vidvinkel. Jag vill gärna räta ut alla konstiga vinklar. Stadsvandringen såg ut att vara en (liten) hit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fisheye ger ju förskräckliga förvrängningar. Lite bättre blir det med mitt 17-40 mm-objektiv men på fullformatskameran är det lik förbaskat många skeva vinklar när man fotar i stadsmiljö. Att räta upp detta brukar leda till att man till sist har något som inte ser naturligt ut. Svårt. Ett tilt-shift-objektiv är något att införskaffa...

      Radera