fredag 15 juli 2016

SM-veckan genom titthålet

Det mastodontstora arrangemanget som SM-veckan är kan jag på intet sätt sägas ha koll på. Det hade krävts semester och en noggrann detaljplanering för att täcka huvuddelen av alla tävlingar. Men att det bjudits på otroligt många udda och spännande sporter i Norrköping mellan den 6:e och 13:e juli råder det ingen tvekan om.

SM-veckans fana vajade i kanten av Bollspelaren där rugbyn avgjordes

Som jag tidigare berättat ansökte jag om och blev beviljad pressackreditering till tävlingsveckan. Detta kunde ske tack vare mitt bloggande på Lokalsporten.se. Dock hade jag inte möjlighet att bevaka i någon större utsträckning. Mitt sikte var inställt på rugby-slutspelet i 7s (7-manna) som avgjordes med gruppspel under lördagen den 9:e och finalspel söndagen den 10:e juli.

7s-rugby under SM-veckan i Norrköping 2016

Det blev en "bonus-bevakning" redan under fredagskvällen den 8:e då tyngdlyftningens tyngsta klass avgjordes i Centralbadets idrottshall. Klockan 17.00 klev herrarna i klassen +105 upp på scenen för att tävla i de två momenten stöt och ryck. En Nyköpingsgrabb v id namn Hampus Lithén var orsaken till min närvaro eftersom jag genom rugbyn inte skulle få någon lokal anknytning i min bevakning av SM-veckan.

Viktiga saker
Hampus Lithén

Att fota tyngdlyftning var en ny erfarenhet. Statisk placering av idrottaren och dessutom med förutbestämt rörelsemönster (obefintligt...) blev det att dokumentera annat än ren action. Allt landade i att det var en sport med olika grader av förvridna anletsdrag och grimascher. Dessutom i en otroligt dåligt upplyst hall. Min 1D Mark IV användes med 70-200 mm-zoomen och sedan plåtade ajg översiktsbilder med min 7D Mark II och vidvinkelzoomen (och några rutor med fisheye-objektivet.)

I ena hörnet av Centralbadets idrottshall hängde Nyköpings-flaggan
Tack för stödet-applåd
Åhej

Lördagens rugby-gruppspel började klockan 10 och höll på till straxt före klockan 19. Jag var vid planen Bollspelaren hela tiden med lite extratid före och efter tävlingens genomförande. Det intensiva solskenet satte sina spår och jag går nu runt med en riktig bonnabränna. Med ackrediteringsbrickan runt nacken och min gula reflexväst på överkroppen kunde jag fotografera från innerplan vilket är en fördel mot att stå utanför avgränsningarna och fota både på längre avstånd och från stående vinkel. Jag fördrar att sitta på rumpan eller ett knä när det kommer till denna typ av sporter.

Norrköpings RK Troján var medarrangör till SM-slutspelet i 7s under SM-veckan

Jag fotade med 1D Mark IV som utrustades med mitt 300 mm-objektiv men täckte även upp med 7D Mark II och vidvinkel-zoomen för översiktsbilder. Under söndagens finalspel använde jag även 70-200 mm-zoomen parallellt på 7D-huset för att täcka spelet bättre på både nära och längre avstånd.

Rugby-action mellan Hammarby IF och Göteborg RF
Damspelare i Pingvin RC med schysst tandskydd
Tandskyddet hjälper inte när någon försöker sätta en tumme i ögat...
Mjukt huvudskydd är en av få skydd som ett fåtal använder i rugby
Denna situation leder till ett försök och 5 poäng för slutsegrarna Göteborg RF i damklassen

Söndagens finalspel pågick mellan 09.00 och 15.30. Jag valde dock bort placeringsmatcherna och fokuserade endast på de TV-sända semifinalerna och finalerna i herr- respektive damklassen. Lördagens 100%-iga bevakning satte sina spår och jag skulle dessutom inte haft tid att ta hand om allt bildmaterial och bloggande om jag skulle varit på plats under alla söndags-matcher. Till besvikelse från några olika håll där jag förstod att spelare och ledare gärna sett bilder även från t.ex. bronsmatcher och placeringsmatcherna om plats 5-8. Nåja, det är inte helt lätt att göra alla nöjda. Jag gjorde dock vad jag kunde för att ge arrangörerna i Norrköpings RK Troján några bilder de bad om under söndagsförmiddagen. De ville nämligen ha actionbilder framför två sponsorskyltar som de sålt in separat (utanför de centrala sponsringskontakterna). När jag siktade in mig fick jag nedanstående bild som bonus och den är knappast vad de villa ha men ändå lite rolig. Det var betydligt fler åskådare på läktarna under SM-slutspelet!

Entusiastisk publik under 7s-SM ;-)

En tradition som tyvärr inte syntes till under SM-slutspelet är att publiken klär ut sig under mästerskapen i rugby. Jag hade läst om det inför helgen och hyste vissa förhoppningar om trevliga publikbilder. Den ende som anammat traditionen var Vänersborg RK:s "vattenpojke".

Med vatten (?) i flaskorna till tjejerna i Vänersborg RK:s rugbylag

Rugby är den hittills roligaste sporten jag fotat. Nu när jag närmat mig sporten en smula har jag förstått att 7-mannavarianten av rugby innehåller massor av action och händelser och att den traditionellt vanligare 15-mannarugbyn är något händelse- och tempofattigare. Något så intensivt under 2x7 minuter har jag aldrig stått inför tidigare, fotboll ter sig nästan som cricket i jämförelse när det handlar om fart & fläkt.

Damklassens slutsegrarinnor Göteborg RF jublar framför publiken på Bollspelaren

När jag slagit fullständigt knut på mig själv och bildbehandlat drygt 500 bilder och skrivit bloggtexter var det plötsligt måndag och en ny arbetsvecka som innebar tjänsteresa till Göteborg. Jag visste att det skulle bli körigt men det var det värt denna gång. Fritidssysselsättningar kan vara uppslukande emellanåt... ;-)

Om du vill se fler bilder från min bevakning av SM-veckan finns följande bildgallerier fixade:
Tyngdlyftning 8/7
7s-rugby gruppspel 9/7 del 1
7s-rugby gruppspel 9/7 del 2
7s-rugby finalspel 10/7


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar