torsdag 28 september 2017

Verkstadsväntan i Nyköping

Min onsdag avsattes till planlöst vandrande i Nyköping. Två saker gjorde att jag tillbringade en dag inne i Nyköping; en verkstadstid för bilen hos Mekonomen och ett besök hos min gamla mor på trygghetsboendet Myntan. Rent teoretiskt hade jag räknat fram att jag kunde vänta ut reparationstiden och därmed slippa ta Stigtomta-bussen fram och tillbaka under dagen. Det var nog dumt...

Katolska kyrkan på Högbrunn med den f.d. "tvålfabriken" Sunlight i bakgrunden
Enorma blomkrukor på viadukten in mot Nyköping
TGOJ-banan med Idbäckens industriområdet till höger

Jag lämnade in bilen till verkstaden vid 9-tiden och sedan behövde jag gå bort lite tid innan jag gick ut mot Arnöleden där Myntan är placerad. På vägen stannade jag också till på Freijs bageri och köpte fikabröd. Sånt är alltid trevligt.

Sparbanken Sörmlands kontor i Nyköping
Exempel på Nyköpings äldre bebyggelse vid Alla Helgona kyrka 
Fläder vid Nyköpingsån
Nyköpingsåns brink lagas vid Åkröken

Jag snurrade runt i Nyköping för att få tiden att gå men eftersom kameran var med tyckte jag att jag kunde hålla mig vid ån i så stor utsträckning som möjligt. Chansen till en eller annan bild borde rimligtvis öka i närheten av vattnet.

Nyköpingshus med Korsbron i förgrunden
En häger matspanar nere i kanten av ån (hårt beskuren, fotad med 85 mm-objektiv)

På väg ut till Myntan kunde jag inte låta bli att fotografera kossorna som betar vassområdet i Kilaåns mynning. Jag fick höra att när de i våras släpptes ut i området höll de sig tajt inom flocken. Vartefter sommaren passerat går varje individ allt mer för sig själv i sitt vass-betande. Jag förundras att de får fotfäste i detta deltaområde men alla rötter från vassen kanske gör att de inte sjunker ner i den förmodat bottenlösa leran.

Kossor som betar nedanför Myntan med Vattensportens Hus och Rosvalla-höghusen i bakgrunden

Jag fikade och pratade i ett par timmar hos min mot innan stegen åter tog mig in till Nyköpings centrum. Där hittade jag ett ställe som försåg mig med lunch. Än var det lite för tidigt för att förmoda att bilen skulle vara färdigreparerad så jag sökte mig ännu en gång mot ån.

Ån under den tillfälligt oanvända järnvägen (p.g.a. olyckan mellan ett militärfordon och ett tåg under Aurora 17)

Jag hamnade slutligen på Högbrunnsområdet. Där har jag många minnen från barndomen och uppväxtåren. Som boende ute på bonnlandet i Bränn-Ekeby var det hit vi skickades för att klara av vår skolgång. Allt från lekis på Nöthagen till låg- och mellanstadiet på Högbrunnsskolan. Sedan gick jag även gymnasieåren i området när jag läste naturvetenskapliga linjen på Gripenskolan. Down the memory lane, så att säga.

Här gick jag på lekis (förmodligen 1971 om jag räknar rätt)
Denna byggnad inhyste det vi kallade mellanstadie på den svartvita tiden
Vid Gripenskolan samlas den kommunala gymnasieutbildningen. Yes, Gripen vann slutligen över Tessin!

Oj så många minnen det dök upp när jag gick runt på Högbrunn. Över lågstadieskolans skolgård vilade numera ett stilla lugn. Annat var det när vi for runt och kröp omkring i de sylvassa berberisbuskarna... Något som ser värre ut för varje år är Sunlights gamla industritomt. Det var inte vackert förr heller men det har fått förfalla i snabbare takt än rivningen skett av de gamla lokalerna.

Sunlights bakgård är inte vacker

Jag fick vänta väldigt mycket längre än jag hade hoppats på att bilen skulle bli klar. Inte förrän efter 16 var den klar och jag kunde åka hem. (Med facit i hand skulle jag nog har tagit bussen hem till Stigtomta för några timmar istället för att trava runt inne i Nyköping.) Septembervädret var dock fantastiskt fint och på detta sätt fick jag ytterligare 20 000 steg och 1,3 mil i fötterna. Det är nog nyttigt att röra sig.

Utblommad lavendel på hemmaplan

Jag ägnade kvällen till kamerateknik-pyssel och fotbollsträning. Det är kul med nya grejor och jag återkommer kanske till detta i något framtida blogginlägg. Nu laddar jag för fullt inför fredagens fisketripp. Det blir toppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar