lördag 23 september 2017

Visby med åskmoln i ryggen

En av de saker som jag upplever som positivt med Visby är dess storlek. Om man som turist begränsar sig till den gamla medeltida stadskärnan, den som håller sig innanför ringmuren, är den "lagom". Vid de fåtaliga tillfällen som jag besöker Stockholm upplever jag den byn som i största laget för att traska runt i. Med Visby är det annat. Hade området innanför ringmuren varit mindre hade man ledsnat. Mycket större och det blir oöverstigligt.

På en parkbänk i Almedalen utanför ringmuren

Jag hade en lyckad utflykt till Sigsarve bakom mig. Kvällen var inte kommen och jag tyckte gott att jag kunde ta ett varv i Visby. Med kameran. Jag valde att montera mitt 70-200 mm telezoom och då handlar det om att ta detaljbilder snarare än översiktsbilder.

Cyklar i Almedalen

Mitt boende denna resa skedde på Strand Hotell vilket innebär att det är ett stenkast till Almedalen. Visbys forna hamnområde när det begav sig. Visbys skyline blir inte vackrare än från perspektivet man får då man står i Almedalens grönska och tittar österut. Jag är oerhört svag för Almedalen och kan inte undvika att titta till  platsen då jag är i Visby. Precis som med Botaniska trädgården.

Solen bröt igenom och ljuset träffade de gamla fasaderna

Visby innehåller många pärlor. Alla regelbundna besökare har säkert sina egna favoritstråk och smultronställen. Jag missar ogärna Kruttornet, Fiskarporten och ytan utanför dessa. Precis som jag också gärna går utanför ringmuren vid Öster- och Nordergravar. Och så får vi inte glömma klinten ovanför S:t Maria domkyrka.

Plupparna längst Visbys strandpromenad är av nyare slag men ändå ganska schyssta
Genom Fiskarporten och en snabb titt in på Strandgatan där Strand Hotell är beläget

Att gå på Visbys gator i mitten av september ger ett helt annat lugn än motsvarande promenad under högsäsong. Vi är åtskilliga som är turister även under höstmånaden september men inte i närheten så många som under sommarmånaderna. Fantastiskt mycket behagligare, om jag får uttrycka min åsikt. Förvisso blev jag lite ledsen i ögat när jag konstaterade att ett par av mina favoritställen (restaurang respektive glasshak) var stängda för året. Ja ja, man kanske inte kan få allt. Är det lågsäsong så är det.

En ask framför en av Visbys kyrkoruiner avslöjar årstiden 
Ja men visst!

Den oroliga väderleken denna onsdag hade ställt till det tidigare när jag förflyttade mig från Sigsarve strand till Roma. Regnskurarna avlöste varandra. Min Visby-promenad började i varmt solsken men från öster trycktes de svarta molnen ihop sig och blev både påtagligare och allt mer hotande. Till slut kom en åsksmäll, helt logiskt utifrån hur mörkt det såg ut, och jag fick sträcka på benen för att hinna tillbaka till hotellet och undvika ösregnet.

Sadeltornet som effektfullt belyses västerifrån och med ovädrets mörka moln som fond
Takåsar i Visby

De flesta av bilderna på denna promenad kom att handla om kontrasten mellan Visbys solbelysta byggnader och den ovädersfront som utgjorde en dramatisk bakgrund. Ljuset man får i detta läge är alltid häftigt att få på bild men jag tackar givetvis inte nej till det om jag råkar vara just i vackra Visby.

Pelle Svanslös och jag blev lite kompisar där på gatan innan regnet kom

Ett litet bildgalleri med ytterligare Visbybilder hittar du HÄR >>>

Jag återkommer med ett avslutande blogginlägg från min nyligen avslutade Gotlandresa då jag på hemresedagen hann med ytterligare ett utflyktsmål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar