lördag 13 juli 2013

Öland, blommorna del 2

Mellan den 29/6 och den 6/7 2013 besökte bloggaren och huvuddelen av dennes familj Öland. Ett premiär-besök som gav många familjevänliga utflykter runt hela ön. Bildmaterialet präglas av aktiviteterna familjen företog sig med ett undantag då någon kamera aldrig följde med in på Ölands Djur- och nöjespark. Likaså gör sig gravrösen inte så himla bra på bild... Ett motiv som är typiskt öländskt men som jag aldrig fotade är de trånga bygatorna. Kanske har det att göra med att jag styrde bilen genom åtskilliga sådana utan att släppa taget om ratten?!

I bloggen kommer ett hundratal bilder att visas under olika teman (sevärdheter, fåglar, blommor, landskap och några få familjerelaterade bilder.) Utöver dessa bilder finns ett mindre urval bilder upplagda på Flickr och Fotosidan.se där det förvisso förekommer några få dubbletter men som ändå varmt kan rekommenderas (klicka på resp. namn så länkas du till platserna!)

Jag föreslår att bilderna ses på en vanlig datorskärm för att bäst komma till sin rätt. Och du glömmer väl inte att klicka på dem för att få upp dem i det s.k. ljusbordet för bästa effekt!?

Blommornas fortsättning
Då var det dags att presentera fortsättningen på bilderna tagna på Ölands växtlighet. Då jag visar dem i någorlunda kronologisk ordning kommer i dagens inlägg även de bilder med som fotades i kanten på Stora Alvaret i en nedgående sol. Det var absolut värt att åka den lilla biten från huset i Färjestaden (ca 5 km) men när jag klev in bakom den första muren var jag nära att få vända om. Det stim med kvigor som gick och betade befann sig alldeles nära och två av kreaturen blev så nyfikna (eller vad de nu var) så de började gå mot mig med sina stora koögon stint blängande på mannen med kameran. Jag ökade takten på mina steg och sökte mig raskt bort från kossorna. Det hade inte varit kul att få en klöv på ändalykten när man halvligger på marken för att fota blommor...




"Ogräsodling" bakom en parkering i Sandviks hamn.
Denna bild är fotad med vidvinkelobjektivet men beskuren. Man tager vad man haver...





Blomma på en av alla de små ölandstok som växer på alvaret.






Och så avslutar jag med ett grässtrå i solnedgång. Bilden är tagen vid en camping i Färjestaden med mitt teleobjektiv.



Min Ölandsserie fortsätter med landskapsbilderna som också kommer att delas upp i två delar. Inte för att de är lika många som blombilderna men de är något för många för att klämmas in i ett enda inlägg.

På återhörande och återseende!

2 kommentarer:

  1. Nu vet man vad man missar när man endast besöker Öland vår och höst, man kanske får testa några sommardagar nån gång också...
    Och är väldigt nyfiken på det som komma skall, landskapet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla årstider har sin charm men jag undrar hur det är på Öland när snön vräker ner på vintern. Blåser snön raka vägen ner i Östersjön?

      Radera