söndag 27 juli 2014

Åh du varmklibbiga sommarkväll

Mot bättre vetande. Dagarnas höga temperaturer dröjer sig kvar länge. När kvällen kom kunde jag ändå inte låta bli att ta en 45-minutersrunda med macroobjektivet runt Skillra. Kvällssol, motljus och kort skärpedjup. Klockan var 20.30 och det var fortfarande 26 grader varmt, det klart att jag svettades ymnigt av promenaden trots lågt tempo.

Ledsna blad hemma i trädgården

Det saknas fukt och väta i marken. Grundvattennivåerna är mycket låga runt om i Sverige. Brandrisken är överhängande och lördagens stora begivenhet i Vrena, Ångans Dag, skulle inneburit ett ånglok mellan Oxelösund och Vrena med stopp här i Stigtomta. Ångloket förblev orört då brandrisken helt enkelt var för stor. Där försvann ett givet och inplanerat fotografiskt mål för mig, synd!

Rallarrosen vid TGOJ-banan fick se ett ellok istället för ett ånglok under lördagen

Kvällssolen skänker hur som helst lite sinnesro och inspiration. Det går inte att uppbringa den minsta lust att fotografera mitt på dagarna i detta väder. Dels för att det är för varmt men också för att ljuset är så hårt och ovarierat. Jag kanske har blivit kinkigare med åren men starkt solsken när det är varmt tycker jag är svårhanterligt i fotografiska sammanhang. T.o.m. fotbollsmatcher i detta ljus brukar vara svåra att bemästra.

Fodermajsen börjar blomma...
...och längre ner på stjälkarna sitter anlagen till majskolvarna

Juli har hittills inneburit ett högt tempo i bloggen. Jag tar nu ner publiceringstakten rejält men det är förhoppningsvis bara temporärt. Har lite annat att stå i bara.

Den nya lärkkotten står upp på grenen

Kan berätta att jag nu tittat klart på Moderskeppets grundkurs i Photoshop. Mycket givande för mig! Nu ser jag fram emot några fler DVD-skivor jag köpte i våras; "Svartvitt i Photoshop", "Fantastiska Landskap" och "Fotografera Landskap". Samtliga utbildningar låg under utförsäljning vilket jag tror har att göra med att de använder sig av äldre versioner av Lightroom respektive Photoshop.

Gräs. Kvällssol. Motljus.
Gräs. Kvällssol. Motljus. Ja, jag siktade in topparna på gräset.

Ett par av utbildningsskivorna köpte jag för jobbets del ("Allt om Raw" och "Stora Photoshopkursen") och de är nu avklarade. Det tar sin tid att sitta och lyssna igenom materialet. Nya saker som jag tidigare inte testat behöver jag ge mig på direkt. Ändå har mycket glömts så fort jag stängt av utbildningsfilmen... Nu var bilden häromdagen, Frukostlasse, ett kul test som kom till genom ny kunskap men också av den inspiration jag tillfälligt fick.

Nyckelpiga i milt sidoljus

Det är inte säkert att det kommer att märkas ett endaste något i mina kommande bilder att jag lärt mig mer om Photoshop. I grund och botten är det med kameran i handen och i situationen då bilden tas som resultatet grundas. En ointressant bild är ointressant genom hela processen och kanske endast i undantagsfall kan räddas eller göras något positivt med i en kreativ bildbehandling. Och en från början bra bild ska inte förstöras av klåfingrighet i ett bildbehandlingsprogram. Balansgången och känslan för vad som kan och ska göras med en bild både när den väl tas och sedan ska framkallas digitalt är grejen som är så himla kul att ägna energi åt. Och lära av. Aldrig slå sig till ro. Precis som med t.ex. flugfiske måste man inse att man aldrig blir fullärd. Och med ännu mer ödmjukhet inser jag att jag egentligen vet och fattar väldigt lite inom bland annat dessa områden.

Ängshaverrot, nedgående sol och kort skärpedjup.

Så här i slutet av juli har sommaren och blomningen passerat zenit. Insektslivet står på topp, trots torkan, och snart kommer naturbilderna att fyllas av mer ljust rödbruna toner. Sädesfälten mognar och ser jag tillbaka ett år så vet jag ungefär vad jag kommer att fota den närmaste månaden. I alla fall hemmavid. Men det blir ändå annorlunda motivval en kortare tid framöver, om än med kamerautrustning jag bara till nöds använder och i sammanhang där inte fotograferingen är huvudsaken.

Visset, ja, men vackert på sitt sätt!

Ha en alldeles förträfflig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar