lördag 27 september 2014

Gräv där du står

Alla bilder tas ju där man är. Givetvis. Men oftast gör jag så att jag är, eller tar mig, någonstans i syfte att ta bilder. Idag fick det istället bli bilder där jag var utan att huvudanledningen var att ta bilder. Ok?

Nyköpings BIS F0203 på Tängsta IP

Familjens näst yngste medlem spelade fotboll hemma i Stigtomta mot Nyköpings BIS tjejer. Ett derby, således. I hård blåst men behaglig värme. Jag cyklade dit och tog med mig allt utom utrustning för att fota sport.

Stigtomta IF:s tjejer har genomgång i halvtid

Det där fisheye-objektivet ger mig huvudvärk. Jag fattar att det kan och ska användas kreativt och ändå försöker jag gång efter annan att använda det på ett mer praktiskt och dokumentärt sätt.


Du ser ju själv hur det blir. Förvrängning och allmän desorientering. Nåja, jag hade mitt 85 mm-objektiv i ryggsäcken, och det är inte var dag jag använder den gluggen. Med största bländaröppning på 1,8 är det trivsamt för bl.a. inomhussport (handboll passade det perfekt för) och det är även perfekt för porträtt. Idag var det varken läge för porträtt eller handboll...

Lite höstfeeling försökte jag fånga
Höstmatch

Jag måste säga att objektivet är riktigt bra. Lite skumma färgskuggor emellanåt om man tittar på bilderna i 100%, men hur ofta gör man det?

Kort skärpedjup kan 85 mm-gluggen leverera...
...och godkänd bokeh

Jag avslutade med att skifta till 50 mm-objektivet. Det gör sig som alltid förträffligt på fullformatskameran. Inget översvallande men heller aldrig dåligt.

Publik på Tängsta

Hästar på väg i höstsolen

Nu har jag riggat sportfoto-grejorna och ger mig iväg för en av höstens allra sista fotbollsmatcher. Resa ända till närliggande Enstaberga IP. Damer i division 2 och "måstematch" för hemmalaget. Ska bli skoj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar