tisdag 2 september 2014

Nyköpings Flyg- & Motordag, del 1

Ett fotografiskt självmord? Under söndagens extremt välbesökta evenemang ute på Skavsta var det så tätt med avancerad och fin kamerautrustning att min fjuttiga Canon 5D Mark II och mitt sketna objektiv Canon EF 100-400 mm krympte likt pupiller i starkt solsken. Jag ska ändå ge mig på att visa bilder från dagen och jag gör det i två blogginlägg samt i ett bildalbum inlagt på Flickr.



I modern tid har F11 Museum arrangerat sin flygdag fyra gånger. Jag har haft annat för mig varenda gång men i år bestämde jag att ett besök måste bli av. För 20-25 år sedan var det en flygdag på F11:s gamla flygfält och jag minns det med glädje. Jag är ingen flygentusiast men precis som med t.ex. tåg och gamla bilar tycker jag att det är lite fränt och fascinerande med stora saker som låter och rör sig.




Årets arrangemang var så omfattande att jag inte hann med att se allt som erbjöds. Flygplanen avlöste varandra på start- och landningsbanan medan hundratals fina och intressanta bilar stod uppradade på området. Det blev liksom svårt att undvika flygplanen och därför hann jag bara svepa förbi några av alla rader med bilar. Tyvärr.



En titt på F11-museets hemsida kan rekommenderas. Det står en del om söndagens händelse och bilder som beskriver händelserna återfinns där också. Framförallt kan de det där med flyg och flygplansmodeller vilket för mig är kunskaper av det tunnare slaget. Vi som tog del av flyguppvisningarna fick bra information av en flygare från Såtenäs (F7) i högtalarsystemen och det hjälpte verkligen till att höja upplevelsen.



Mitt första blogginlägg från flyg- och motordagen består av en salig blandning bilder. Andra delen kommer att ha en tydligare inriktning på flyg och jag ansträngde mig att blanda upp mitt fotograferande för att få några bilder som förhoppningsvis sticker ut lite grann i den tuffa konkurrensen. Inte bara flygplan uppe i skyn.



Vi som sökte oss till Skavsta tilläts gå runt på delar av platta 4 där bl.a. den flygtekniska gymnasieutbildningen, Saab och Kustbevakningen håller till. Kul att komma lite närmare flygplanen och hangarerna som jag annars ser utifrån eftersom jag jobbar i en lokal i närheten. Den gamla militärflygplatsen (togs i drift som F11 1941 och lades ner 1980) har i stort sett endast civil inriktning idag.



Utan att bli allt för politisk och avslöja min hållning till det militära kan jag konstatera att vore det inte för krig skulle den tekniska utvecklingen inte kommit så långt som den gjort. När JAS 39 Gripen vrålade in från himlen kunde jag inte låta bli att tänka på hur fantastiskt det ändå är att vi i Sverige kunnat ta fram bl.a. denna högteknologiska skapelse. Många av planen i uppvisningen har haft en tydlig koppling till krigföring (eller fredsbevarande som andra mer välkammade PK skulle uttrycka det.)



Bilarna som samlats hade en stor spridning i ålder. Allt från mycket gamla fordon, t.ex. en ångdriven fyrhjuling till en ultramodern Volvo med en motivlackering och ett ljudsystem som i decibel kunde konkurrera med 1580 hästkrafters Spitfire-motor... Det fanns massor att se men jag skummade bara på ytan. Häftigast var dock de bilutställare som valt att klä sig i tidstypiska munderingar.



Jag återkommer under morgondagen med en del 2 från flygdagen. Då med några bilder som förhoppningsvis sticker ut lite från mängden. Tills vidare får du hålla tillgodo med det bildgalleri jag skapat på Flickr. Jag avslutar med en bild på formidable fotografen K-G Z Fougstedt som allt oftare ses filma istället för att stillbildsfotografera när han är ute på uppdrag för Södermanlands Nyheter. Det är tydligen så vi vill konsumera nyheter och omvärldsbevakning nuförtiden.

K-G Z Fougstedt

2 kommentarer:

  1. Jäklar, här gick detta evenemang helt förbi. Av dina bilder att döma borde jag varit där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stefan, det var ett kul och spännande evenemang. Jag kommer senare idag att klämma till med ett inlägg som andas flygnostalgi. Skulle kanske lagt ner mer tid på alla fina bilar men dagen räckte inte riktigt till för allt som fanns att se. :-)

      Radera