lördag 6 september 2014

Ytterligheter

Dagens bilder kommer ur en billig fisheye-lins från Stigtomta-skogarna och genom ett betydligt dyrare L-ringat Canon-tele från Skavsta. Svampexkursion och jakt på höstens begynnande röda färger.

Beskuren fisheye-bild nere på marken i skogen. Bilden är dämpad och bildbehandlad.

Jag famlar fortfarande, nästan i blindo, efter fisheye-objektivets för- och nackdelar. Jag lärde mig efter en sväng in i den mörkare skogen att där var inte objektivet optiskt till sin fördel. I bra ljus levererar gluggen däremot förvånansvärt bra. Lite kinkigt för motljus med flares som resultat.

Panoramabeskuren vidvinkelbild med den stora eken som huvudmotiv

Nu satt fisheye-objektivet på min 50D så bruset inne i skogen på ISO 800 är inte attraktivt. Och crop-sensorn kapar av det vidvinkligaste. Som walkaround-objektiv bör man nog välja något mindre skelögt.

Stora skogen

Att testa närbilder är tröstlöst med ett fisheye. När man krupit tillräckligt nära tycker man att motivet ändå är avlägset. Den åsikten får man rucka på om man tittar upp från sökaren och ser att man är ända inpå motivet med motljusskyddet. Jag låg i alla fall på skogens mossa och jagade svamp ett tag. Mest för att det var kul att prova.

Ur svampens perspektiv

Fredagen bjöd fortsatt soligt och varmt väder. Jag noterade att ormbunkarna utanför kontorsingången på Skavsta skiftade i röda toner och när lunchen var kommen satte jag mitt 135 mm-objektiv på kameran och klev ut för några hösttonade bilder. Så här tidigt har man inte sett sig mätt på dessa färgtoner.



Ännu rödare var den lilla buskens blad. Den stod där och skrek ut sin kulör bland de mer modest färgade ormbunksbladen.

Djupare röda toner

Jag som var riktigt nöjd med formen på oskärpecirklarna i den avslutande bilden. Solen blänkte i vindrutan på en bil i bakgrunden och med 135 mm-objektivet på full glugg, f/2.0, blir det helt cirkelrunt om lyckan är med fotografen. Nöjd ända tills en arbetskamrat undrade vad det var för boll i bakgrunden. Suck.



Man ska aldrig slå sig till ro och vara nöjd. Vi kämpar vidare!

2 kommentarer:

  1. Nej Lasse! Nu måste jag ifrågasätta dina återkommande rader om höst och gulröda färger! Hemma på min gata i stan så är det nästan varje dag 20 plusgrader, är det inte sommar fortfarande då? Så tolkar jag det i alla fall och vägrar att byta till långbrallor och se eventuellt enstaka gulnande löv i åtminstone några veckor till!
    Sluta visa bilder från förra året och kom in i matchen! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du skulle åkt med till Sköldinge imorse. Mellan Vadsbro och Sköldinge var det mer höst än jag klarade av att ta in eftersom värmen säger "sommar" fortfarande. Om du inte tror mig kan du åka ner till Rosvallas A-plan och titta åt nordväst där björkarna skiftat till gult... (bildbevis kommer i en annan blogg i närheten snart!)

      Eftersom det är höst i kalendern har jag långkalsonger på mig nu. Skulle se löjligt ut med kortbyxor över dessa goa benvärmare... ;-)

      Radera