tisdag 27 maj 2014

Bärbolägrets avslutning

Svenska Kyrkan, eller kanske mer korrekt församlingen i Stigtomta-Vrena, har en efter-skolan-verksamhet som är populär bland skolbarnen. Beroende på ålder är man med i en grupp som har aktiviteter en dag i veckan under skolåret och det drar igång som verksamheten heter, alltså efter skolan, och pågår i ett par timmar varje tillfälle. När det drar ihop sig till sommarlov genomförs Bärbolägret som håller på en lördag till söndag i slutet av maj. Bärbo Kyrka är en av de 6 kyrkor som tillhör Stigtomta-Vrena församling.

Bärbo Kyrka

Jag har inte på något sätt varit delaktig i att alla mina barn varit med i kyrkans verksamhet. Mitt krut har lagts på idrottsverksamheten då jag inte på något vis är varken kyrklig, troende eller medlem i Svenska kyrkan. Men jag skulle kunna gå ganska långt för att försvara denna barn- och ungdomsverksamhet då jag vet att de gör ett jättebra jobb och att det är fantastiska människor som är ledare. När jag i år fick ta ansvar för avslutningsdagens hämtning efter lägret (hustrun jobbade som valförrättare) insåg jag vad jag genom åren missat när det kommer till omgivningarna vid Bärbo.

Landskapet runt Bärbo färgas av rapsfälten
Bild tagen i kanten av kyrkogården vid Bärbo
Grusvägen som stryker utanför knuten på Bärbo Kyrka

Bärbo Kyrka når man lättast genom att åka den långa och imponerande allén upp mot Tista Slott. Väl framme svänger man vänster och passerar förbi slottet och dess närområde. Husen ligger på rad och en mindre bokskog dyker upp på båda sidor om vägen. Skog och skog, en liten bokhylla snarare, men tillräckligt för att jag ska åka dit och fota i det ljus som finns i en bokskog. Under vår och höst har jag svårt att tänka mig något som slår ljuset i bokskogen.

Efter några kilometer når man kyrkan. Söndagens hämtning inkluderade visst en gudstjänst också. Dags att strama upp sig och mumla med i psalmerna. (Varför spelas de alltid i en tonart som antingen gör att man låter som en kastrerad hamster eller som en brummande grizzly?) Barnen hade förberett en del inslag under utomhusgudstjänsten men också bakat fikabröd till den efterföljande förtäringen.

Utomhusgudstjänst vid Bärbo Kyrka
Dragspel ackompanjerade psalmsjungandet
Vissa hade svårt att bibehålla fokus under hela gudstjänsten

Jag såg tillräckligt mycket runt Bärbo och på vägen mellan slott och kyrka för att bestämma mig för att göra en fototripp till denna plats någon gång i framtiden. Då utan den kyrkliga tonen som blev anslaget i detta inlägg. Innan vi tog vårt pick och pack och åkte hem hann jag ett varv på kyrkogården och det var ju upplyftande...

Prästkragar nära kyrkan är väl lämpligt!?
Lite av all packning som låg utomhus efter Bärbolägret

Jag är snart ifatt med mina blogginlägg. Nu återstår bara måndagskvällens promenad som ska redovisas i bildform.

På återhörande!

2 kommentarer:

  1. Härliga, somriga bilder! Rapsen är verkligen fantastiskt gul nu, du har lyckats fånga den intensiva färgen på bilderna. Gillar särskilt den stående, näst sista bilden med prästkragarna i fokus och det illgula fältet fältet där i bakgrunden. Snyggt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jessica! De gula inslagen är kul att försöka få med som komponent i bilderna. Däremot tyckte jag nästan att vädret var FÖR bra vid tillfället för besöket vid Bärbo. Värmen kan ibland ge daller och "överslag" i bilderna vilket jag inte vet hur man kan komma runt.

      Radera