onsdag 28 maj 2014

Promenad med temperaturskifte

Efter allt för många dagar utan någon långpromenad tog jag under måndagskvällen tag i mig själv och min tidsplanering. Sköt lite saker åt sidan och gav mig ut. Kvällen hade redan kommit en bit, klockan var närmare 19.30 när det äntligen var dags. Jag såg framför mig ett behagligt ljus med kvällssolen som vandringskamrat och en lagom ljummen luft efter en dag då det nästan dallrat i luften av värme.



Halvvägs hade solen gått i moln och den nordliga vinden gjorde att luften var sval. Väldigt sval. Endast tack vare ett någorlunda högt promenadtempo kunde jag hålla värmen i mina kortbyxor och t-shirt. Det uteblivna solljuset gjorde egentligen inte så mycket eftersom inte fotograferingen var huvudsaken denna gång.

Gräset börjar avge pollen vilket jag märkt av den senaste veckan.

Jag tog macro-objektivet till kameran som så många gånger förut. Det bästa walk around-objektivet för mig när jag rör mig på vältrampad mark. Det blir de små naturdetaljerna snarare än de stora vyerna som kan bjuda variation och överraskning när man håller sig hemmavid.

Syrenerna blommar nu för fullt

Jag passerade kyrkan och höll mig på kanten av landsvägen tills jag svängde av mot skroten. Vid TGOJ-banans övergång växte lupinerna och dessa blommor är inte bara ståtliga i sin storlek utan också i sin färgprakt. Går ju inte att låta bli att fota!

Lupiner vid TGOJ-banan

Vid ett tillfälle fann jag mig stående längst ner i ett krondike för att ta en bild på en blomma av okänd sort. Såg ut som vilket ogräs som helst men den har säkert ett namn (som jag inte ids leta upp för stunden.) Tyvärr hade nu solen gått bakom molnen och ljuset nere i diket var inte generöst.

Små blommor i botten på diket

Skroten och strutsfarmen passerades. Jag tog inga fler närbilder på promenaden men trots att jag skrev att macro-objektivet är för de små detaljerna så avslutar jag detta inlägg med två landskapsbilder som tagits med macrot. 100 mm komprimerar ihop och är ett lätt teleobjektiv men jag tycker det kan bli ganska trevliga landskapsbilder även med detta perspektiv.

Den slingrande grusvägen tog mig mellan skroten och strutsarna
Trevlig kvällshimmel med kossor och Stigtomta Kyrka under sig

Så fick det bli denna gång. Jag ber att få återkomma! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar