söndag 11 maj 2014

Fotbollshelg

Denna helg har jag nästan uteslutande ägnat mig åt fotbollsfotografering. Nu skulle man kunna tro att det innebär massor av matcher men så är icke fallet för mig. Åtminstone inte om jag ska författa en bloggtext utöver att fylla ett bildgalleri med matchbilder. Med tanke på vädret är jag inte ledsen att jag planerat in helgen på detta sätt, usch så dåligt väder vi haft och då framförallt under söndagen då det regnat i princip hela tiden. Fredagskvällen värme försvann fortare än kvickt. Synd, för det var riktigt skönt under några timmar.

Som jag visade i fredagens inlägg åkte ett passagerartåg förbi mig på TGOJ-banan. Min gissning om vad det handlade om var också korrekt. Tack vare Oxelö Marknad hade de passagerartrafik under lördagen. När jag kom hem efter lördagens fotbollsmatch missade jag det ånglok som stannat till vid Stigtomtas gamla järnvägsstation med en halvminut. Jag såg röken och alla människor som var på väg bort från det område där stationshuset en gång legat (det revs för några år sedan, tyvärr.) Jag kan inget om tåg men tycker det är spännande.

Mina fotografiska experiment under helgen stannade vid att jag försökte ta några annorlunda bilder när jag idag var vid Enstaberga IP för att fota en match. Kanske för att jag ville ha lite kreativ omväxling till alla tajta actionbilder som annars blir allenarådande i bildgallerierna efter en match.

En av flera äldre byggnader vid idrottsplatsen. Lotteristånd? Troligtvis!
Fikabord under björkarna på Enstaberga IP.
Kall luft, tillfälligt uppehåll i regnandet och dimman började rulla in.

Jag hade med en kamera till och ett vidvinkelobjektiv men i regnet iddes jag inte ta fram den utrustningen också. Ambitionen var att få ytterligare fler runtomkringbilder men det får jag ta någon annan gång.

Bollen i fokus.

En avslutande porträttbild av den spelare inom Nyköpings damfotbolls som mest nyligen anslutit. Hon dök upp hos IK Tun för inte så länge sedan och jag hade inte några bilder på henne innan denna match.

Tyvärr lite oskarp men jag tycker bilden håller ändå.

Nu ser jag fram emot ännu ett väderomslag. Gräsmattan måste klippas och då behöver det banne mig vara lite torrare än idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar