söndag 8 juni 2014

Det var allt för länge sedan

Efter en hel veckas blogginlägg med bilder från västkusten är det dags för lite närproducerat igen. Och lika länge sedan som jag visade någon bild från hemmavid lika länge sedan är det jag tog en riktig långpromenad. När söndagskvällen blivit ganska sen hade den värsta värmen lagt sig och jag fick chansen till macrofotografering i kvällsljus. Tänk, det är bara två veckor till midsommar och snart vänder ljuset bort från oss... Nåja, jag ska presentera bilderna i kronologisk ordning och då tänker jag börja med en sportbild som jag tog under lördagseftermiddagen. En duktigt tydlig regnskur sköljde över oss och det är aldrig roligt att försöka fota fotboll under ett paraply. Samtidigt måste jag välkomna regnet eftersom det tillför en variation i bilderna som det sällan blir annars.

IFK Nyköpings Saosann Rammo på Folkungavallen i Nyköping

När lördagskvällen kom var åter solen över oss. När jag stod och väntade på att grillen skulle sätta de sista sotflagorna på maten vi skulle äta såg jag hur kvällsljuset träffade de fortfarande regnvåta aklejorna och det blev ju en bild av det hela! (Efter att jag funderat en stund och kommit på att det nog var värt att gå in efter kameran.)

Den mystiskt utformade aklejan i kvällsljus

Efter de två inledande bilderna är vi tillbaka till söndagskvällen och promenaden jag äntligen fick ge mig ut på. Redan hemma vid trappan upp mot huset stannade jag för att ta en bild på den snart utslagna lavendeln. Den är så vacker och är en fröjd att ha intill husknuten och insekterna kommer att flockas runt blommorna när de väl knoppats.

Snart lyser lavendeln blå hemmavid

En av grannarna har ett gullregn vars grenar hänger ner intill vägen. I kvällsljuset blir det mesta vackrare och lockar i alla fall mig till att försöka fotografera.

Gullregn

På vägen mot Skillra har det åter såtts fodermajs och även om den är lite trög i starten kommer fältet snart vara täckt av höga plantor som till hösten bär upp majskolvar.

Fodermajsen har inte kommit så långt ännu

Jag gick förbi Mårtenstorp och i de solbelysta dikeskanterna spanade jag efter något värt att fotografera med macro-objektivet. I den lilla världen finns det alltid något att upptäcka bara man är observant.

Spindeln såg inte mycket ut för världen men den var färggrann på nära håll

Efter att ha gått in på avtagsvägen mot skroten växte humleblomstren på rad nere i det djupa diket. Låt gå för att jag fick kravla lite men jag kunde inte låta bli att ta ett par motljusbilder av de fina blommorna.

Utblommad humleblomster
Humleblomster i motljus

Lite längre fram längst vägen, efter strutsfarmen och då jag åter närmade mig Mårtenstorp, hittade jag ett dike till med blommor i kanten som de sista solstrålarna fortfarande nådde. Oemotståndligt? Ja, nästan i alla fall.

En skönhet vänder sig mot solens sista strålar
Lupiner är ett säkert kort för en blomfotograf!

Efter en dryg timmes promenad svettades jag. Inte sjutton sjönk temperaturen fastän timmen var sen. T-shirt och kortbyxor är inte så himla mycket till klädsel men fullt tillräckligt denna varma sommarkväll. Trots att klockan nu blivit 23 är himlen fortfarande ganska ljus utanför fönstren och jag påminns om hur fin den svenska sommaren kan vara.

Solbelyst elstängsel vid Skillra

Jag ser att mina bloggande fotokompisar varit flitiga under helgen men massor av intressanta inlägg och bilder. Jag ska ta mig tid att läsa och titta, men nu är kvällen så långt gången att det är bäst att jag sparar på det uppdraget till morgondagen. :-)

God kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar