lördag 28 juni 2014

Normalt och lagom

Med normalobjektivet (det "gamla" 50 mm/1.8) i lagom varma promenadtemperaturen 15 grader och med en mellanring i byxfickan gav jag mig ut på en lagom lång promenad mitt på dagen. Helt enkelt svenskt lagom och med väldigt svenska sommarmotiv framför kameran. Jag fortsätter fota med min Canon 50D för att vänja mig inför den stundande solsemestern som nu är ett faktum (och inte bara en tanke.) En tvåveckors semestertripp till Kroatien blir mycket mumma, inte varken normalt eller lagom med mina mått mätt (som senast var utomlands "på riktigt" 1995.)

Brännässlor framför ladugårdsväggen vid Åsby
En rugge käringtand vid vägen mot Skillra
Lagom stort skärpedjup med dikesrenens växter och Prästgården i bakgrunden

Jag tittade liten ledsen på hagen efter det gamla ladvärnet i vintras. Skogsavverkningen hade gjort att marken var ganska sönderkörd. Bedrövad eftersom jag trodde att orkidéerna hade körts sönder. Idag blev jag betydligt gladare eftersom de åter blommade och att spåren i hagen var bortanför växtplatsen. Jag fick krypa in under elstängslet för att föreviga orkidéerna men det var det värt!

Jungfru Marie Nycklar
Jungfru Marie Nycklar
Rapsfjäril på en orkidée
Nattviol

Jag traskade vidare och svängde ut på den gamla grusvägen som går över TGOJ-banan. Eller snarare gick över TGOJ-banan eftersom vägen nu är borttagen på norra sidan om järnvägen. I gräset där den gamla flyghangaren haft sin öppning hittade jag en trött och köldstel blåvinge som efter lite petande sökte sig upp på toppen av ett grässtrå.

Blåvingen dyker upp ur det korta skärpedjup som mellanringen ger
Som en blå dröm

Jag tog av och på mellanringen ett antal gånger under promenaden. Antingen fanns det något som passade bra med normalobjektivets vanliga perspektiv eller annars något som gjorde sig bra med mellanringens extrema närbildsvy.

Stigtomta Kyrka där borta i fjärran i lagom oskärpa

Det är fantastiskt så mycket blommor och gräs som växer i alla dikes- och åkerkanter just nu. En svensk drömbild av sommaren i den lantliga miljö jag har runt husknuten. I alla fall i mina ögon och sedan är det upp till mig om jag lyckas fånga drömmen på bild.

Röllika (eller rölleka)

Jag avslutar med en bildserie på favoriten ängshaverrot. Från tidig blomning till helt utblommad. Jag tycker den är så himla läcker i alla dess faser och dessutom erbjuder de höga stjälkarna en behaglig arbetshöjd när man ska fota... ;-)





Nu återgår jag till fotbolls-VM. Mycket underhållning kvarstår innan kvällen är slut!

6 kommentarer:

  1. Jungfru Maria nycklar-bilderna blev ju utmärkta.

    Det finns mycket att se i Kroatien. En hel del intressanta och vackra öar Köp med dig minneskort och batterier!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hustrun och jag var på ön Korcula 1989. Inte långt innan det vidriga kriget på Balkan bröt ut. Inflationen skenade och våra oväxlade svenska pengar växte från morgon till kväll. Men ett fantastiskt land och ett fantastiskt folk! Hoppas vi med de två yngsta döttrarna ska få en schysst vistelse även denna gång.

      Jag ska nog ta med ett extra minneskort men gör mig inga jätte-illusioner att ta mängder med BRA bilder. Då borde jag ta med andra kameragrejor än jag törs göra på denna resa. Blir jag bestulen eller får sand i min enklare och äldre utrustning är det inte hela världen. Jag nöjer mig "turistbilder". :-)

      Radera
  2. Som vanligt en bildskön odyssé i närområdet där ingenting går dig förbi, härligt. Dessutom full koll på vad grönsakerna heter, vilket inte alla har... (menar mig själv).
    Får passa på att önska en trevlig semester utomlands och ser fram emot dina "turistbilder" inklusive damfotboll på nån strand kanske!? ;-)
    Jag håller ställningarna på hemmaplan 4½ vecka till...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Jimmy! Rally på lördag, eller...?

      Radera
  3. Rally på lördag!
    Lita på det, återstår bara att hitta "rätt" ställe där det händer, vi hoppas på det bästa!

    SvaraRadera
  4. Jag funderar själv på att ge rallyt en chans men lär väl antagligen ställa mig på någon plats som är helt händelselös (som i förfjol då jag kom helt snett...) Nu vet vi ju inte var det ska avgöras, fredag klockan 16 släpps väl kartor och bansträckning, men det kanske går att lista ut var det kan vara lönt att stå när kartan väl är inköpt. :-/

    SvaraRadera