måndag 2 juni 2014

Sten vid Stora Berga

Dagens blogginlägg ger inte mycket till bilder som jag skulle beteckna som vackra eller intressanta. Det är nog mest ett inlägg för att berätta. Det har hänt saker vid mitt "vattenhål" som jag haft som mål för mina lunchpromenader sedan i vintras. För en dryg vecka sedan upptäckte jag att Stora Berga ute vid Skavsta fått sällskap av en massa stenblock. Stora Berga har jag skrivit om här på bloggen tidigare och förra helgen rusade plötsligt trafiken till det inlägget och det var någon som uppenbarligen länkat till mitt blogginlägg. Jag undrade naturligtvis vad det var frågan om och trodde initialt att det handlade om husockupanterna som en gång tagit huset i besittning men nu när det börjat läggas upp stenar utanför det plomberade och övergivna huset drar jag slutsatsen att det handlar om stenkonstnärer.

Kompressor och container uppställda vid Stora Berga
Stora Berga har fått sällskap

När jag i början av förra veckan tog en promenad utan kameran till den gamla gården låg det plötsligt stora stenblock och en kluven gravsten utanför huset. Jag tog ett par bilder med mobilkameran och delade på sociala medier (Facebook och Google+.) Inga direkta svar kom från något håll men som tur var skrev lokaltidningen dagen efter vad det handlade om.

Konstnärernas kollektivverkstad

Tydligen har det sedan något årtionde funnits en plats för "Konstnärernas kollektivverkstad Sörmland" ute på Brandholmen i Nyköping och nu när kommunen behöver den marken till andra ändamål har man förtvivlat letat efter en ny plats man kan hänvisa stenkonstnärerna till. 120 ton (!) sten flyttades i all hast till Stora Berga eftersom Brandholms-marken skulle börja bearbetas den 1/6.

Ämnen till något eller ämnen efter något...?

Problemet för både Nyköpings Kommun och konstnärerna i kollektivet är att Stora Berga endast kan bli en ytterst temporär lösning. Huset har stått tomt i drygt 10 år och har inget vatten m.m. Dessutom ska det på sikt bort om jag förstår saker och ting rätt. Närheten till flygplatsen är orsaken till att det tvångsinlöstes en gång i tiden.

Gjutform till Näcken. Helt säkert! Troligtvis den som finns vid Storhusqvarn.

Jag har i alla fall fått något nytt och spännande att titta på under lunchrasterna. Hoppas nu inte huset och dess spännande tomt spärras av. Jag hade i och för sig hellre följt och fotograferat ödetomtens årstidsväxlingar utan en massa stenar och konstnärer i bild...

De ståtliga kastanjerna i bakgrunden är Stora Bergas stolthet!

För övrigt, om jag nu ska hitta en fotografisk koppling i detta inlägg, kan jag berätta att jag tagit bilderna med mitt 50/1.4-objektiv och jag är verkligen nöjd med det köpet. Inget ont om Canons billigare 50/1.8-objektiv men det kan ändå inte mäta sig med sin lite dyrare storasyster. Jag avslutar med en lupinbild jag tog på vägen upp mot Stora Berga och skärpan i centrum av bilden på bländare 2.0 tycker jag talar för sig själv.

Lupiner utanför vakten vid Skavsta (med rapsfältet som fond.)

Jag kan nu börja bearbeta och presentera bilderna från Västkusten. Den nyligen passerade långhelgen gav en och annan bild med för mig annorlunda motiv.

På återhörande!

4 kommentarer:

  1. Låter ju intressant, hoppas du springer på konstnärerna vid något besök, jag gissar att dom skulkle gilla att du dokumenterar deras arbete.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig, visst skulle det vara intressant att stöta ihop med stenkonstnärerna och se vad de sysslar med. Förhoppningsvis är de inte oävna att figurera på bild heller. Om de däremot har samma magsura uppsyn som herren jag stötte ihop med när jag var på väg från Stora Berga i onsdags lär jag inte vara välkommen att sätta mina fötter där någon mer gång...

      Radera
  2. Hmm, stenkonstnärerna har jag missat helt. Visste inte ens att de fanns i Nyköping.

    Tänkte kommentera ditt förra blogginlägg, men gör det här istället.
    Härlig bild på sländan. Har själv inte tålamod att fånga de snabba liven på bild.

    Ser fram mot lite bilder från Sverige baksida,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, stenkonstnärer är nog en skygg art som man måste smyga sig på om man ska få syn på. ;-) Jag får väl tassa omkring ett tag vid Stora Berga med långa teleobjektivet, kanske sätta mig i ett gömsle, och se om jag kan få någon stenknackare på bild.

      Jungfrusländorna satt på en uppochnervänd båt och jag hade lite tur som fick så pass bra skärpa i "ansiktet" på sländan. De ser onekligen häftiga ut!

      Radera