tisdag 3 juni 2014

Västkusten på nära håll

Innan jag går loss på landskapsbilderna från västra kanten av Tjörn har jag några mer närgångna bilder att visa från långhelgen på västkusten. Med närgångna menar jag att det är bilder tagna med macro-objektivet. Inte för att det pyttiga livet skiljer sig så mycket mellan ost- och västkust men det blir en hel del macro-fotografering när jag har kameran med mig. Så även denna gång.

Smörblommor i dikesrenen

Jag tror faktiskt att bilden här ovan är tagen med mitt normalobjektiv (50 mm) och så är det även med nästa bild. Så inledningen av inlägget pekar på en stor och fet lögn. Eller åtminstone en innehållsdeklaration som inte riktigt är korrekt.

Barnen såg till att hunden fick bada och simma efter kottar

Min vana trogen har jag sållat bort de mest utpräglade familjebilderna och lagt dem på en särskild plats där vi inte är så många som kan se dem. I kommande blogginlägg kommer nog barnen att dyka upp på någon enstaka bild och hela sällskapet som en klunga på promenad ute på Härön på ytterligare någon bild för att få lite liv i scenerna som utspelades framför kameralinsen.

Ekorrbär

När vi åkte hemifrån Stigtomta under torsdagen var det visserligen sol men vi hade sannerligen inte haft särskilt varmt de senaste dagarna. Dessutom hot om regn under fredagen. För Göteborgsområdet var prognosen avsevärt bättre och vi kom fram till riktig värme. Jag hade försökt styra vår långhelgsresa till Öland men med facit i handen så var nog västra Sverige rätt val. Tyvärr innebar det att jag missade orkidéerna som lockade på mig från Ölands alvar.

Smörblomman är fin den också även om den inte är en orkidé

Jag och övriga familjen är tacksamma över min systers och hennes mans gästfrihet. Detta var inte första gången vi besökte dem och förhoppningsvis inte sista gången heller. Jag har t.ex. inte hunnit se IFK Göteborg på Gamla Ullevi denna säsong (vilket har blivit en årlig vana/ovana.)

En av hästarna i hagen utanför syrrans hus. I alla fall frisyren på en av hästarna.

Nu ska det sägas att jag haft en liten plats reserverad för IFK Göteborg i mitt hjärta sedan tonåren men det är inte förrän de senaste åren jag faktiskt sett dem live någon gång då och då. Och jag kan njuta av att bara sitta på läktaren och titta, slippa stå på knä nere vid planen och fotografera. :-)

Liten vit blomma (som jag inte hittar efter en snabb titt i floran)
Liten lila blomma med samma vaga artbestämning som här ovan

Vädret ja, det blev makalöst bra under fredagen. Detta passade oss utmärkt eftersom vi gjorde utflykten till Kyrkesund, Härön och Skärhamn då. Mer om den dagen i ett par kommande inlägg. Lördagen började mulet och med inslag av mycket hög luftfuktighet (som vi ostkustbor definitivt hävdade var regn!) Nu var vi ute på Orust och snurrade under lördagen och när väl shoppingrundan på Göksäter var avklarad sken solen på nytt.

Kärrtistel

Söndagen var hemresedag och solen följde oss de 43 milen på vältrafikerade vägar. Det ska för övrigt bli välkommet med den nya vägsträckningen förbi Ulricehamn när den står klar. Inte för att jag har något emot Ulricehamn, tror jag, men där är fortfarande några mil som inte är motorväg eller 2-1-fält.

Svartkämpar

Jag har åkt en del i jobbet till Göteborg men då har jag valt tåg. Problemet är att Nyköping (och för all del Stigtomta) inte ligger särskilt bra till för tåg västerut. Alltså är man tvungen att åka bil till Katrineholm för att sätta sig på X2000-tåget och drygt två timmar senare är man framme i Göteborg.

Jag avslutar dagens inlägg med ett par insekter. Nu ska jag sätta mig och redigera bilder från västra delarna av Tjörn!

Liten guldvinge
Gräshoppa nummer 1
Gräshoppa nr 2 som snällt poserade på ett grässtrå

Ha en fortsatt fin kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar