onsdag 18 juni 2014

Närapå sju sorters blommor

Nästan halvdesperat for jag ut en halvtimme på lunchen idag. En av få promenader denna vecka och det slog mig hur skönt det var ute och hur vackert det var. Alla lupiner som växer ute på Skavsta har förvisso blommat ut, eller i alla fall sett sina bästa dagar, men det växer så mycket annat fint så det borde vara plättlätt att få ihop sju sorters blommor till midsommarnattens huvudkudde! ;-)

En kort lunchpromenad gör ingen sommar. Om någon nu trott det. Däremot hinner den ge ifrån sig några macrobilder på växtlighet. Jag valde den typen av fotografering eftersom det känns som att jag misskött bloggen genom att slänga in landskap, fotboll och skolavslutningar den senaste tiden. Det är ju nu blommorna och alla dess färger står i sin fulla prakt!

Nyponros i all sin enkelhet

Jag gjorde ett halvhjärtat försök att artbestämma bilderna som kommer här nedan. Jag gav upp, inte för att det borde vara en omöjlighet trots att det fanns många varianter i floran, utan mest för att jag inte riktigt kände att tid eller ork fanns för det denna gång. Vi njuter av vad naturen har att erbjuda oavsett vad växterna heter.




Prästkragarna är väldigt mycket midsommar för mig

Jag avslutar med ett riktigt sommarmotiv. Och av solvärme smakade det såååå gott, jag lovar!

Mmmmm, smultron.


Vi rusar vidare mot midsommar!

4 kommentarer:

  1. Sköna somriga bilder.
    Trevlig midsommar!
    /SA

    SvaraRadera
  2. Fina bilder som vanligt. Och ett smultron också, det var värst, Jag får väl ta en titt på mitt smultronställe i morgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plötsligt var det röda smultron överallt där de blommat för ett litet tag sedan. Väl värt att kolla upp ditt eget smultronställe Stefan! :-)

      Radera