torsdag 19 juni 2014

En studie i grått

Den relativt tidigt avslutade arbetsdagen öppnade upp för en långpromenad. Strunt samma att himlen var låg och mobiltelefonens väderapp hotade med mer regn under eftermiddagen. Kamera med monterat macroobjektiv, jacka och långbyxor sedan bar det iväg runt Salinge. Något mer regn blev det inte och halvvägs på rundan sprack molnen isär och dragkedjan på jackan fick öppnas upp. Det var hiskeligt najs att komma ut och få frisk luft. Inspirationen att fotografera infann sig direkt och promenaden tog avsevärt längre tid än vanligt tack vare många stopp för att fota.

Det kan tyckas märkligt att dagen före midsommarafton när naturen står i sin finaste klädsel drämma till med ett inlägg med enbart svartvita bilder. Jag gör det för att testa mig själv och det svartvita formatet samtidigt som det kommer ytterligare 12 bilder från promenaden där färgerna fått vara kvar.

Kyrkogårdsmuren kantas av prästkragar
Prästkrage sedd en aning underifrån
Svettig prästkrage? Nej, bara lite regnvåt!

Mitt under min bildbehandling gjorde sig Adobes dagsfärska uppdateringar till känna. Först Lightroom, tack, det tog en väldig tid att fixa, och sedan Photoshop vilket blev än mer besvärligt eftersom den uppdateringen inte ville fångas upp av Creative Cloud-programmet förrän jag avinstallerat och ominstallerat det. Uppdateringar har jag inget emot men helst inte samtidigt som jag vill använda datorn till annat.

Kamomill ute på åkrarna bakom Stora Ramshult
Vattendroppar med spegling

Jag har tidigare under dagen uppdaterat även min jobbdator med ännu fler av Adobes programvaror. Dock har jag bara hunnit skumma lite på ytan efter vad som hänt under skalet på de olika programmen. Några smågrejor har jag snubblat på vilket ändå är ett tecken på att det är uppdateringar som märks och har viss inverkan.

Göstas Loge och Tallstugan i mitten av Salingerundan
En av Tallstugans sidobyggnader som solen plötsligt träffade

Här kommer nu några bilder på en riktig favorit, ängshaverroten. Allra häftigast när den blommat ut. Idag var de stora fröbollarna blöta vilket fick lite speciella effekter som jag tycker blev riktigt maffiga på bild. Och mycket påverkas av hur skärpan och det korta skärpedjupet vid macrofotografering hanteras. Jag har inte bjort något mer än ändrat till svartvitt och justerat intensitet och kontrast en aning på nedanstående bilder (inget abrakadabra således!)






Under den bit av promenaden som skedde i anslutning till bostadshus och villatomter så konstaterade jag hur fantastiskt det doftar just nu. Jasminerna blommar och det är härligt. Även paradisbuskarna avger dofter om än något starkare och kanske inte lika tilltalande. Och under den del av promenaden som gick förbi träd och skog så noterade jag att fåglarna lockar och pockar på sina avkommor. Redan hemma på farstukvisten fick jag se en talgoxe komma flaxande med osäkra vingslag och det bar sig inte bättre än att den flög rakt in i grannens farstukvist. Ungefär som när ett barn precis lärt sig gå och det bär rakt fram tills det tar stopp. Fågeln träffade som tur var väggen utan större kraft och tog sig iväg för egen maskin igen.

Lupinerna har blommat ut och bidrar inte till årets midsommarstänger

Jag gör nu kväll och återkommer med några färgbilder när en ny dag gryr!

4 kommentarer:

  1. Alltid kul med lite nya perspektiv. Ängshavrerot har jag nog aldrig fotat. Dina makrobilder blev ju v'ldigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag tror det funkade med svartvita tolkningar av dessa motiv.

      Radera
  2. Svartvitt är väldigt snyggt, personligen så har jag börjat använda det allt oftare. Fina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag utforskar och letar efter ett svartvitt uttryck. Vad ska man låta vara som det är och vad ska man försöka korrigera/förändra. Men det är väldigt roligt att vara på den resan! :-)

      Radera