fredag 20 juni 2014

Om jag bara fick välja ett objektiv...

...skulle det nog bli macro-objektivet. I alla fall just nu under sommarhalvåret. Inget objektiv utanför sportfotograferingen har gett mig så många bilder på hårddisken. Som du kommer att se i dagens inlägg har det även fått fungera som landskapsobjektiv och det blir lätt så när man är ute på promenad och inte ger sig själv lyxen att välja och vraka bland brännvidderna som finns hemma i fotoryggsäcken.

Blåklint

Ett mycket dominerande inslag i detta inlägg är blåklinten. Jag har nog sett hur de färgat gärdena bredvid Stora Ramshult när jag åkt förbi på stora vägen in mot Stigtomta. Det gäller bara att ta sig tid att inte bara glo på omgivningarna genom bilrutan. Igår hade jag den tiden vilket innebar allt för många bilder då fotoentusiasten i mig väcktes till liv av allt det fina i naturen.





Det var gråmulet när jag fotade blåklinten men de lyser blått och klart även utan solens livgivande strålar. Regndroppar fanns kvar som bevis på torsdagens regn.  Ett välbehövligt regn eftersom det är mycket torrt i marken just nu.


Solen tittade fram och det blev en annan lyster i bilderna
Salinge i bakgrunden
Varväng utgör bakgrund i denna bild

Nu är det inte bara blåklint som växer. Vissa blomster har hunnit blomma ut men artrikedomen står på sin topp nu innan högsommaren klivit in i handlingen.

Rödklöver med spindel på besök



Jag avslutar med en somrig vy nere på marken. En knippe gräs och blommor och jag drar till med ett bildkollage som får illustrera min önskan om en riktigt härlig midsommar till dig som blogg-besökare!




På återhörande!

2 kommentarer:

  1. Fina bilder som vanligt! Tyvärr använder jag mitt macro allt för sällan, vet inte riktigt varför det inte åker på så ofta men jag ska nog ge det en chans framöver. Det är ju ett ganska mångsidigt objektiv om man använder det rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det macro jag använder är det första objektiv jag köpte efter att jag köpt min första digitala systemkamera med kit-objektiv. Använder det allt oftare trots att det nu konkurrerar med ganska många olika objektiv. Det har väl att göra med vad jag tycker är roligast att fotografera helt enkelt.

      Radera