onsdag 12 juni 2013

Ängens och skogens blommor

Morgonens promenad innehöll dels en runda bland ängar och fält där dikeskanterna nu är fyllda av blommor och gräs av allehanda sorter och dels en tur i skogen för att fånga de blommande linneorna. Däremellan gick jag genom Stigtomta samhälle, vilket noga räknat är den tredje biotopen jag såg...

Vi tar ängsblommorna först!




När jag kom in i Stigtomta var det första jag såg en samling får och två fina hundar. Någon aktivitet vid Stigtomta Församlingshem är nog att vänta nu på förmiddagen eftersom det var på deras gräsmatta djuren befann sig. Hunden vallade trots att fåren var bakom stängsel, vilket såg lite roligt ut. Så fort ett får vände på klöven inne i den trånga hagen var hunden framme och markerade.

Fårvallning vid Stigtomta Församlingshem.

Jag tog mig upp till OK Hällens Friluftsgård där jag vet att linneorna växer längst motionsspåret. Och visst var det så att de nu äntligen börjat slå ut. De klotrunda små bladen täcker marken och på spröda stänglar reser sig de små skönheterna.





Tack för uppmärksamheten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar